Biologie: voeding en vertering (B-VIVN-B3RB02)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Maebe Diederik (coördinator) |  Maebe Diederik |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

 

Vakspecifieke doelen 

 

Vakinhoudelijke doelen: 

  • organismen klasseren a.d.h.v. relevante kenmerken en eigenschappen. 
  • uitleggen hoe de bouw van de gewervelde dieren en zaadplanten aangepast is aan de omgeving. 
  • een vergelijking maken tussen de orgaanstelsels van de verschillende chordadieren 
  • microscopische plantendoorsnedes van blad, stengel, wortel herkennen 
  • op microscopische doorsnedes plantaardige weefsels en hun typische cellen herkennen en benoemen en de bouw koppelen aan de functie 
  • een brede basiskennis natuurwetenschappen ter ondersteuning van een algemene wetenschappelijke kennis toepassen. 

 

Vaardigheden 

  • dissecties uitvoeren  
  • met een microscoop werken 
  • eenvoudige microscopische preparaten maken  

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Biologie: voeding en vertering (B-VIVN-B5RB02)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Maebe Diederik |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Autotrofe en heterotrofe voeding bij planten 

Fotosynthese  

Parasitisme 

Verteringsstelsel  

Bij de mens en bij andere vertebraten 

Voeding: voedingsdriehoek, suikers-vetten-eiwitten 

Bouw en functie + bespreking gebitten 

Hormonale en enzymatische regeling 

Ecologie 

Rol van biotische en abiotische factoren, onderlinge afhankelijkheid van verschillende organismen (in vakkenstage koppelen aan biotoopstudie) 

Biodiversiteit 

Voedingsrelaties, voedselketen, voedselweb, trofische niveaus. 

boek: Planten en andere niet-dierlijke organismen, Michiel Asperges, Uitgeverij Van In

boek: Anatomie en fysiologie, Frederic H. Martini, Uitgeverij Pearson Education

losbladig lesmateriaal en powerpoints op TOLEDO

Evaluatieactiviteiten

Biologie: voeding en vertering (B-VIVN-B79541)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

EVO 1: Schriftelijk examen vakinhoud in januari (80%).

EVO 2: Verslagen van practica, veldwerk en dissecties (20%); in te dienen op voorafbepaald moment.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

EVO 1: Schriftelijk examen vakinhoud in januari (80%).

EVO 2: Herwerken van verslagen van practica, veldwerk en dissecties (20%); in te dienen op voorafbepaald moment.