Aardrijkskunde: kosmografie en biogeografie (B-VIVN-B3RA12)

7 studiepuntenNederlands42 urenEerste semesterEerste semester
Decleir Brian (coördinator) |  Decleir Brian |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces.

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert.

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1.De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen  

1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel  

2.2 Lokale gebeurtenissen en omgangsvormen in een internationale context plaatsen  

2.4 Veranderingen in het belang van een duurzame samenleving realiseren  

3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten  

4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen   

5.7 Stimuleren van het holistisch denken bij de lerenden  

9.2 Een holistische mens- en wereldbeeld hanteren: in je rol als leraar essentiële waarden voorleven zoals duurzaamheid. 

 

Vakspecifieke doelen

  • de sociaal - economische basisbegrippen vlot toepassen;
  • aan de hand van infomateriaal de sociaal - economische problemen, de ruimtelijke spreiding, de oorzaken en de gevolgen verwoorden. De student kan de actualiteit in deze context duiden;
  • een vergelijking maken tussen industriële problematiek van eigen land, Europa en de andere werelddelen;
  • de aardrijkskundige kennis en vaardigheden van 5 modules aardrijkskunde verwoorden en toepassen;
  • de aardrijkskundige kennis en vaardigheden van 5 modules aardrijkskunde uitbreiden door spontaan actualiteit en nieuwe informatie kritisch te verwerken
  • de krachtlijnen en de doelstellingen van het leerplan aardrijkskunde van het vierde jaar secundair onderwijs verwoorden;
  • zelfstandig een verantwoorde leerstofkeuze maken conform het leerplan en het studieniveau van de leerlingen;
  • degelijke lesvoorbereidingen maken, gesteund door een goede vakkennis waardoor de lessen motiverend en effeciënt zijn;
  • leeruitstappen begeleiden en uitwerken.

Onderwijsleeractiviteiten

7 sp. Aardrijkskunde: kosmografie en biogeografie (B-VIVN-B5RA12)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht42 urenEerste semesterEerste semester
Decleir Brian |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Globalisering wordt steeds belangrijker en we bestuderen de impact ervan in België en in de wereld. We bekijken kritisch de invloed van het menselijk handelen op de wereld. Tenslotte gaan we de mondiale problemen, zoals water, energie en grondstoffen, bestuderen.  Deze leerinhouden en de leerinhouden van de eerste en tweede graad (voornamelijk het vierde jaar secundair) gaan we integreren in onze vakdidatiek. Hierbij wordt extra aandacht besteed aan het organiseren en uitwerken van leeruitstappen. Daarnaast stellen we een realistische jaarplanning op en verdiepen we ons verder in het gebruiken van actieve werkvormen.
Elk thema wordt uiteraard gevolgd in de actualiteit. Deze actualiteit, tentoonstellingen en de interesses van de studenten kunnen wijzigingen veroorzaken.

Verplicht aan te kopen via de webshop: 

  • Van Hecke, E., Callemeyn, A. et al. (2022). Plantyn Algemene Wereldatlas. Mechelen: Plantyn. ISBN: 9789049703592 (naslagwerk)
  • Gyselen, I., Vandenhoute, L., Verstraete, L., aardrijkskunde Kosmografie VIVES, niet gepubliceerd (syllabus)
  • Steegen, A. (red) (2018). Vakdidactiek aardrijkskunde - leraar worden en zijn. Pelckmans Pro. (boek)

Aanvullend leermateriaal op Toledo

Flipped classroom - Hoorcollege - Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten

In uitzonderlijke omstandigheden kan de excursie vervangen worden door een opdracht.

Evaluatieactiviteiten

Aardrijkskunde: kosmografie en biogeografie (B-VIVN-B80452)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

  • EVO1 (40%): Permanente evaluatie door het maken van opdrachten en taken tijdens de colleges, thuis en op de excursies
  • EVO2 (60%): kosmografie en biogeografie (50% schriftelijk en mondeling examen) + basiskennis (10% schriftelijk examen zonder gebruik van naslagwerk)

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

  • EVO1 (40%): De verschillende opdrachten worden herwerkt.
  • EVO2 (60%): kosmografie en biogeografie (50% schriftelijk en mondeling examen) + basiskennis (10% schriftelijk examen zonder gebruik van naslagwerk)