Aardrijkskunde: landbouw en toerisme (B-VIVN-B3RA10)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1.De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
2.2 Lokale gebeurtenissen en omgangsvormen in een internationale context plaatsen
2.4 Veranderingen in het belang van een duurzame samenleving realiseren
3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
5.7 Stimuleren van het holistisch denken bij de lerenden
9.2 Een holistische mens- en wereldbeeld hanteren: in je rol als leraar essentiële waarden voorleven zoals duurzaamheid.
Vakspecifieke doelen
De studenten
- verwerven inzicht in het landbouwsysteem en in de verschillende landbouwtypes. Ze begrijpen de verticale relatie tussen bodem en bodemgebruik.
- lokaliseert de belangrijkste agrarische regio’s in de wereld
- verwerft inzicht in de recente dynamieken en eigenschappen van landbouw, voedsel en milieu in België en Europa.
- begrijpt dat toerisme onderhevig is aan maatschappelijke en culturele dynamieken
- verwerft inzicht in de gevolgen van massatoerisme en ziet kansen in een duurzame manier van reizen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (aardrijkskunde) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (aardrijkskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Aardrijkskunde: landbouw en toerisme (B-VIVN-B5RA10)
Inhoud
I. LANDBOUW
- Het landbouwsysteem
- Landbouwtypes
- Bodemgebruik
- Agrarische regio’s in de wereld
- Landbouw in België en Europa
- Landbouw, voedsel en milieu
II. TOERISME
- Het theoretische kader van toerisme
- Evolutie van het toerisme
- Economisch-geografische aspecten van het toerisme
- Massatoerisme en duurzaam toerisme
- Ontwikkelingskansen door toerisme
- Toerisme onder stroom
- Reizen met respect
- Nationale parken in de VS
- Ontwikkelingslanden: wat zijn dat?
- Heden en toekomst?
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, losbladig materiaal, ...) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Van Hecke, E. et al. (2022). Plantyn Algemene wereldatlas. Mechelen: Plantyn. (ISBN van editie 2022 9789049703592).
- Decleir, B. (2019). Landbouw en toerisme. Vives campus Brugge, niet-gepubliceerd.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Groepswerk - Hoorcollege - Individuele opdracht - Veldwerk
Evaluatieactiviteiten
Aardrijkskunde: landbouw en toerisme (B-VIVN-B80056)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EVO1 (20%): Permanente evaluatie door het maken van opdrachten en taken tijdens de colleges, thuis en op de excursies
EVO2 (80%): Schriftelijk examen van de vakinhouden
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De opdrachten worden herwerkt.
De examens worden opnieuw afgelegd.