Aardrijkskunde: landbouw en toerisme (B-VIVN-B3RA10)

4 studiepuntenNederlands28 urenTweede semesterTweede semester
Decleir Brian (coördinator) |  Decleir Brian |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces.

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert.

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1.De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen  

1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel  

2.2 Lokale gebeurtenissen en omgangsvormen in een internationale context plaatsen  

2.4 Veranderingen in het belang van een duurzame samenleving realiseren  

3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten  

4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen   

5.7 Stimuleren van het holistisch denken bij de lerenden  

9.2 Een holistische mens- en wereldbeeld hanteren: in je rol als leraar essentiële waarden voorleven zoals duurzaamheid. 

 

Vakspecifieke doelen 

De studenten  

- verwerven inzicht in het landbouwsysteem en in de verschillende landbouwtypes. Ze begrijpen de verticale relatie tussen bodem en bodemgebruik. 

- lokaliseert de belangrijkste agrarische regio’s in de wereld 

- verwerft inzicht in de recente dynamieken en eigenschappen van landbouw, voedsel en milieu in België en Europa. 

- begrijpt dat toerisme onderhevig is aan maatschappelijke en culturele dynamieken 

- verwerft inzicht in de gevolgen van massatoerisme en ziet kansen in een duurzame manier van reizen. 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Aardrijkskunde: landbouw en toerisme (B-VIVN-B5RA10)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College28 urenTweede semesterTweede semester
Decleir Brian |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

I. LANDBOUW 

  • Het landbouwsysteem 
  • Landbouwtypes 
  • Bodemgebruik 
  • Agrarische regio’s in de wereld 
  • Landbouw in België en Europa 
  • Landbouw, voedsel en milieu 

 

II. TOERISME 

  • Het theoretische kader van toerisme 
  • Evolutie van het toerisme 
  • Economisch-geografische aspecten van het toerisme 
  • Massatoerisme en duurzaam toerisme 
  • Ontwikkelingskansen door toerisme 
  • Toerisme onder stroom 
  • Reizen met respect 
  • Nationale parken in de VS 
  • Ontwikkelingslanden: wat zijn dat? 
  • Heden en toekomst? 

 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, losbladig materiaal, ...) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Van Hecke, E. et al. (2022). Plantyn Algemene wereldatlas. Mechelen: Plantyn. (ISBN van editie 2022 9789049703592).
  • Decleir, B. (2019). Landbouw en toerisme. Vives campus Brugge, niet-gepubliceerd.

Begeleide zelfstudie - Groepswerk - Hoorcollege - Individuele opdracht - Veldwerk

Evaluatieactiviteiten

Aardrijkskunde: landbouw en toerisme (B-VIVN-B80056)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

EVO1 (20%): Permanente evaluatie door het maken van opdrachten en taken tijdens de colleges, thuis en op de excursies

EVO2 (80%): Schriftelijk examen van de vakinhouden

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De opdrachten worden herwerkt. 

De examens worden opnieuw afgelegd.