Aardrijkskunde: geomorfologie en bodemkunde (B-VIVN-B3RA08)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Decleir Brian (coördinator) |  Decleir Brian |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces.

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert.

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen  

1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel  

2.2 Lokale gebeurtenissen en omgangsvormen in een internationale context plaatsen  

2.4 Veranderingen in het belang van een duurzame samenleving realiseren  

3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten  

4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen   

5.7 Stimuleren van het holistisch denken bij de lerenden  

 

Vakspecifieke doelen 

De studenten  

  • kunnen aan de hand van de vakinhouden in de cursus geomorfologie en bodemkunde voldoende informatie halen voor hun lessen in de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. 
  • beheersen de algemene terminologie van geomorfologie en bodem vlot. 
  • kunnen de verschillende processen van geomorfologie beschrijven in eigen woorden met correct gebruik van het vakjargon. 
  • kunnen actuele problemen of veranderingen inzake geomorfologie, aangebracht door middel van nieuwe informatie, kritisch benaderen en stofferen aan de hand van de geziene leerstof. 
  • kunnen grafieken, figuren, foto’s en tabellen in verband met geomorfologie analyseren en aanmaken. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Aardrijkskunde: geomorfologie en bodemkunde (B-VIVN-B5RA08)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College21 urenEerste semesterEerste semester
Decleir Brian |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

I. GEOMORFOLOGIE 

  • Reliëfvormen onderscheiden 
  • Verwering  
  • Bodemerosie  
  • Hellingstransport 
  • Rivierwerking 
  • Werking van de zee en kustvormen 
  • Windwerking 
  • Werking van gletsjers 

 

II. BODEMKUNDE 

  • De bestanddelen van de bodem 
  • De structuur van de bodem 
  • De temperatuur van de bodem 
  • Het bodemprofiel 
  • De bodemclassificatie 
  • De bodemboring 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Decleir, B. (2019). Geomorfologie en bodemkunde. Vives campus Brugge  - niet-gepubliceerd.
  • Van Hecke, E., Vanderhallen, D., et al. Plantyn Algemene Wereldatlas editie 2022. Mechelen: Plantyn. ISBN: 9789030181316

Diverse werkvormen aangepast aan het onderwerp en klasgroep:

Hoorcolleges met activerende elementen en gebruik van diverse vormen van documentatiemateriaal.

Werkcolleges ter instructie van vakgebonden vaardigheden.

Seminariewerk in combinatie met zelfwerkzaamheidstaken met betrekking tot de diverse leerstofonderdelen.

Excursies zowel ter illustratie van de leerstof als voor het bijbrengen van terreinvaardigheden kunnen deel uitmaken van de cursus.

 

Evaluatieactiviteiten

Aardrijkskunde: geomorfologie en bodemkunde (B-VIVN-B80054)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

EVO1: 85%: Schriftelijk examen van de vakinhouden

EVO2: 15%: Permanente evaluatie door het maken van een paper omtrent de vorming van een landschap. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

EVO1: 85%: Schriftelijk examen van de vakinhouden

EVO2: 15%: Permanente evaluatie door het herwerken van een paper omtrent de vorming van een landschap.