Aardrijkskunde: geomorfologie en bodemkunde (B-VIVN-B3RA08)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
2.2 Lokale gebeurtenissen en omgangsvormen in een internationale context plaatsen
2.4 Veranderingen in het belang van een duurzame samenleving realiseren
3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
5.7 Stimuleren van het holistisch denken bij de lerenden
Vakspecifieke doelen
De studenten
- kunnen aan de hand van de vakinhouden in de cursus geomorfologie en bodemkunde voldoende informatie halen voor hun lessen in de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs.
- beheersen de algemene terminologie van geomorfologie en bodem vlot.
- kunnen de verschillende processen van geomorfologie beschrijven in eigen woorden met correct gebruik van het vakjargon.
- kunnen actuele problemen of veranderingen inzake geomorfologie, aangebracht door middel van nieuwe informatie, kritisch benaderen en stofferen aan de hand van de geziene leerstof.
- kunnen grafieken, figuren, foto’s en tabellen in verband met geomorfologie analyseren en aanmaken.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (aardrijkskunde) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (aardrijkskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Aardrijkskunde: geomorfologie en bodemkunde (B-VIVN-B5RA08)
Inhoud
I. GEOMORFOLOGIE
- Reliëfvormen onderscheiden
- Verwering
- Bodemerosie
- Hellingstransport
- Rivierwerking
- Werking van de zee en kustvormen
- Windwerking
- Werking van gletsjers
II. BODEMKUNDE
- De bestanddelen van de bodem
- De structuur van de bodem
- De temperatuur van de bodem
- Het bodemprofiel
- De bodemclassificatie
- De bodemboring
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Decleir, B. (2019). Geomorfologie en bodemkunde. Vives campus Brugge - niet-gepubliceerd.
- Van Hecke, E., Vanderhallen, D., et al. Plantyn Algemene Wereldatlas editie 2022. Mechelen: Plantyn. ISBN: 9789030181316
Toelichting werkvorm
Diverse werkvormen aangepast aan het onderwerp en klasgroep:
Hoorcolleges met activerende elementen en gebruik van diverse vormen van documentatiemateriaal.
Werkcolleges ter instructie van vakgebonden vaardigheden.
Seminariewerk in combinatie met zelfwerkzaamheidstaken met betrekking tot de diverse leerstofonderdelen.
Excursies zowel ter illustratie van de leerstof als voor het bijbrengen van terreinvaardigheden kunnen deel uitmaken van de cursus.
Evaluatieactiviteiten
Aardrijkskunde: geomorfologie en bodemkunde (B-VIVN-B80054)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EVO1: 85%: Schriftelijk examen van de vakinhouden
EVO2: 15%: Permanente evaluatie door het maken van een paper omtrent de vorming van een landschap.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
EVO1: 85%: Schriftelijk examen van de vakinhouden
EVO2: 15%: Permanente evaluatie door het herwerken van een paper omtrent de vorming van een landschap.