Aardrijkskunde: geologie (B-VIVN-B3RA04)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Decleir Brian (coördinator) |  Decleir Brian |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen.

1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel.

2.2 Lokale gebeurtenissen en omgangsvormen in een internationale context plaatsen.

3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten.

5.7 stimuleren van het holistische denken bij de lerenden.

 

Vakspecifieke doelen

De student 

- verwerft inzicht in de gelaagde opbouw van de aarde.

- toont inzicht in de samenstelling, classificatie, eigenschappen en evolutie van gesteenten.

- kan de motor achter de platentektoniek uitleggen, begrijpt de bewijzen die deze theorie ondersteunen en kent zijn belangrijkste gevolgen. 

- verwerft inzicht in de geologische tijdschaal en kan belangrijke geologische processen in België hierin situeren en verklaren.  

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Aardrijkskunde: geologie (B-VIVN-B5RA04)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenTweede semesterTweede semester
Decleir Brian |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

  • De inwendige bouw van de aarde
  • De lithosfeer
  • De platentektoniek
  • De gevolgen van de platentektoniek
  • De geologische tijdschaal
  • De geologische geschiedenis van België

Hierbij zijn waarnemingen op terrein natuurlijk onontbeerlijk. We volgen de actualiteit en we proberen zo de verworven inzichten toe te passen en uit te breiden.

De actualiteit, tentoonstellingen en de interesses van de studenten kunnen het programma wijzigen.

Aanvullend leermateriaal (presentaties, losbladig materiaal, ...) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Van Hecke, E. et al. (2022). Plantyn Algemene wereldatlas. Mechelen: Plantyn. (ISBN van editie 2022 9789049703592).
  • Decleir, B. (2019). Geologie. Vives campus Brugge  - niet-gepubliceerd.

Diverse werkvormen aangepast aan het onderwerp en klasgroep:

  • Hoorcolleges met activerende elementen en gebruik van diverse vormen van documentatiemateriaal.
  • Werkcolleges ter instructie van vakgebonden vaardigheden.
  • Seminariewerk in combinatie met zelfwerkzaamheidstaken met betrekking tot de diverse leerstofonderdelen.
  • Excursies zowel ter illustratie van de leerstof als voor het bijbrengen van terreinvaardigheden kunnen deel uitmaken van de cursus.

Evaluatieactiviteiten

Aardrijkskunde: geologie (B-VIVN-B79539)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie, Take-home
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

EVO1: 85%: Schriftelijk examen van de vakinhouden

EVO2: 15%: Permanente evaluatie door het maken van een gesteentekoffer 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

EVO1: 85%: Schriftelijk examen van de vakinhouden

EVO2: 15%: Permanente evaluatie door het herwerken van de eigen gesteentekoffer