Aardrijkskunde: geologie (B-VIVN-B3RA04)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen.
1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel.
2.2 Lokale gebeurtenissen en omgangsvormen in een internationale context plaatsen.
3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten.
5.7 stimuleren van het holistische denken bij de lerenden.
Vakspecifieke doelen
De student
- verwerft inzicht in de gelaagde opbouw van de aarde.
- toont inzicht in de samenstelling, classificatie, eigenschappen en evolutie van gesteenten.
- kan de motor achter de platentektoniek uitleggen, begrijpt de bewijzen die deze theorie ondersteunen en kent zijn belangrijkste gevolgen.
- verwerft inzicht in de geologische tijdschaal en kan belangrijke geologische processen in België hierin situeren en verklaren.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (aardrijkskunde) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (aardrijkskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Aardrijkskunde: geologie (B-VIVN-B5RA04)
Inhoud
- De inwendige bouw van de aarde
- De lithosfeer
- De platentektoniek
- De gevolgen van de platentektoniek
- De geologische tijdschaal
- De geologische geschiedenis van België
Hierbij zijn waarnemingen op terrein natuurlijk onontbeerlijk. We volgen de actualiteit en we proberen zo de verworven inzichten toe te passen en uit te breiden.
De actualiteit, tentoonstellingen en de interesses van de studenten kunnen het programma wijzigen.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, losbladig materiaal, ...) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Van Hecke, E. et al. (2022). Plantyn Algemene wereldatlas. Mechelen: Plantyn. (ISBN van editie 2022 9789049703592).
- Decleir, B. (2019). Geologie. Vives campus Brugge - niet-gepubliceerd.
Toelichting werkvorm
Diverse werkvormen aangepast aan het onderwerp en klasgroep:
- Hoorcolleges met activerende elementen en gebruik van diverse vormen van documentatiemateriaal.
- Werkcolleges ter instructie van vakgebonden vaardigheden.
- Seminariewerk in combinatie met zelfwerkzaamheidstaken met betrekking tot de diverse leerstofonderdelen.
- Excursies zowel ter illustratie van de leerstof als voor het bijbrengen van terreinvaardigheden kunnen deel uitmaken van de cursus.
Evaluatieactiviteiten
Aardrijkskunde: geologie (B-VIVN-B79539)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EVO1: 85%: Schriftelijk examen van de vakinhouden
EVO2: 15%: Permanente evaluatie door het maken van een gesteentekoffer
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
EVO1: 85%: Schriftelijk examen van de vakinhouden
EVO2: 15%: Permanente evaluatie door het herwerken van de eigen gesteentekoffer