Aardrijkskunde: sociale geografie (B-VIVN-B3RA02)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Decleir Brian (coördinator) |  Decleir Brian |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen  

1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal gehee

 2.1 Een onderbouwd standpunt verwoorden over onderwijskundige, maatschappelijke en internationale thema’s  

2.2 Lokale gebeurtenissen en omgangsvormen in een internationale context plaatsen  

2.4 Veranderingen in het belang van een duurzame samenleving realiseren  

2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage  

3.a.1 De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren  

3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten 

 

Vakspecifieke doelen 

De student: 

  • Kan de bevolkingsspreiding op aarde verklaren 
  • Kan de redenen en gevolgen van migraties bespreken 
  • Kan wiskundige berekeningen maken om bevolkingsprognoses te staven 
  • Kan verstedelijking toepassen en historisch verklaren 
  • Kan de basisprincipes van ruimtelijke ordening in Vlaanderen verwoorden 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Aardrijkskunde: sociale geografie (B-VIVN-B5RA02)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenEerste semesterEerste semester
Decleir Brian |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

  • Bevolkingsgegevens: bronnen en kaarten  
  • Evolutie van de wereldbevolking 
  • De bevolkingsspreiding over de aarde 
    • Algemene kenmerken van bevolkinsspreiding 
    • Redenen van dichtheidsverschillen 
    • België en Europa 
  • Demografische kengetallen 
  • Actua 
    • Begrippen 
    • Geboorte 
    • Sterfte 
    • Vruchtbaarheid 
    • Demografisch transitiemodel 
  • De leeftijdsopbouw van de bevolking 
    • Bevolkingshistogram 
    • Vergrijzing 
  • Migratie 
  • Stad en stedelijke ontwikkeling 
  • Verstedelijkingsgraad en evolutie 
  • Stedenhiërarchie 
  • Verstedelijking 
  • Stadsgewesten 
  • Processen en problemen in de stad 
  • Ruimtelijke ordening 

 

Zelfstandig verwerven van geografische kennis in ruime betekenis en het volgen van actualiteit langs de verschillende mediakanalen.
 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, losbladig materiaal, ...) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Van Hecke, E. et al. (2022). Plantyn Algemene wereldatlas. Mechelen: Plantyn. (ISBN van editie 2022 9789049703592).
  • Decleir, B. (2019). Bevolking en migratie. Vives campus Brugge  - niet-gepubliceerd.
  • Decleir, B. (2019). Stad en ruimtelijke ordening. Vives campus Brugge  - niet-gepubliceerd.

Diverse werkvormen aangepast aan het onderwerp en klasgroep:

  • Hoorcolleges met activerende elementen en gebruik van diverse vormen van documentatiemateriaal.
  • Werkcolleges ter instructie van vakgebonden vaardigheden.
  • Seminariewerk in combinatie met zelfwerkzaamheidstaken met betrekking tot de diverse leerstofonderdelen.
  • Excursies zowel ter illustratie van de leerstof als voor het bijbrengen van terreinvaardigheden kunnen deel uitmaken van de cursus.

Evaluatieactiviteiten

Aardrijkskunde: sociale geografie (B-VIVN-B79536)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

EVO1: 80%: Schriftelijk examen van de vakinhouden
EVO2: 20%: Permanente evaluatie door het maken van oefeningen en taken tijdens de colleges, thuis en eventueel op de excursies

Te gebruiken naslagwerk = atlas

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

EVO1: 80%: Schriftelijk examen van de vakinhouden
EVO2: 20%: Permanente evaluatie door het maken van oefeningen en taken tijdens de colleges, thuis en op de excursies. Bij een onvoldoende voor dit EVO moeten de opdrachten herwerkt worden.

Te gebruiken naslagwerk = atlas