Fysica: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B3R664)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
3.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds.
3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren
Vakspecifieke doelen
De student kan:
- zelfstandig degelijke, motiverende lesvoorbereidingen opstellen waarin de student inspeelt op de specifieke (beginsituatie)kenmerken, rekening houdt met de specifieke didactiek.
- leerprocessen herkennen en zijn didactisch handelen hierop afstemmen.
- evalueren in functie van het ondersteunen en het sturen van het leerproces.
- de leerplannen interpreteren en gebruiken.
- de “knelpunten” en “misvattingen” in de fysica die verbonden zijn met de leerinhouden herkennen en een gestructureerde oplossing voor het probleem formuleren.
- het demonstratie- en leerlingenproefmateriaal didactisch correct hanteren.
- op een didactisch verantwoorde en efficiënte manier ICT gebruiken in de fysicales (bijvoorbeeld: websites en applets, beeldmateriaal).
- vlot een correcte wetenschappelijke taal gebruiken, zowel schriftelijk als mondeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. fysica: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B5R664)
Inhoud
De vakdidactiek fysica in de tweede opleidingsfase omvat verschillende onderwerpen in functie van de leerlijnen vakdidactiek en stage en zijn vooral gericht op de praktijk van het lesgeven door de studenten in de verschillende onderwijsvormen.
De leerplannen, didactische benaderingen en de problematiek van de evaluatie worden besproken.
De leerboeken en de vakliteratuur worden kritisch bekeken.
De didactische uitwerking van de leerinhouden aansluitend bij de leerinhouden fysica komen aan bod. Demonstratieproeven voor de leerinhouden fysica worden uitgevoerd.
De student gebruikt het 'Handboek natuurkundedidactiek' en 'Showdefysica' als kennisbasis.
Er komen opdrachten aan bod die de student alleen of in groep moet uitwerken. Sommige opdrachten worden voorgesteld aan de medestudenten.
Aan dit opleidingsonderdeel zijn ook verplichte extra-murosactiviteiten (excursie, bezoek musea, didactische uitstappen, studiereis…) verbonden.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo:
- Nys, F., Hellemans, J., Beddegenoodts, M., & Heines, M. (1999). Tijd voor fysicavraagstukken. Deurne: Wolters Plantyn. ISBN 9789030908715: niet meer in druk (met toestemming van de uitgever digitaal beschikbaar)
- Aanvullend losbladig lesmateriaal, opdrachtendossier, documentatie
- Overzicht van aanbevolen boeken, vakliteratuur, beeldmateriaal en websites bij verschillende onderwerpen van de vakinhoud
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Kortland K., Mooldijk A., & Poorthuis H. (red.) (2017) Handboek natuurkundedidactiek. Amsterdam: Epsilon Uitgaven. ISBN 9789050411639
Verplicht aan te kopen via VIVES campus Brugge:
- Frederik, I. et al. (2015) Showdefysica. Utrecht: NVON. ISBN 9789087970116
Verplicht te raadplegen:
- Maes, B. et al., (2000). Ontspannende wetenschap in het water. Project wetenschapsinformatie. S.I.: s.i. - Naslagwerk beschikbaar in de bibliotheek en bij de docent
- Leerplannen fysica: te downloaden van de website van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap – website
Aanbevolen:
- Leerboeken fysica, wetenschappen en natuurwetenschappen eerste en tweede graad - (Digitale) Bibliotheek
Toelichting werkvorm
- Onderwijsleergesprek
- Werkcollege
- Individuele opdracht
- Groepsopdracht
- Demonstratieproeven
Evaluatieactiviteiten
fysica: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B76257)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans tijdens de tweede examenperiode:
100% opdrachten met mondelinge toelichting - in de loop van beide semesters (permanente evaluatie)
Bijzondere bepalingen:
De opdrachten fysica vakdidactiek worden in een opdrachtfiche en een opdrachtendossier op Toledo gepubliceerd.
De extra-murosactiviteiten worden afzonderlijk geëvalueerd (1 mobiel studiepunt). Studenten met een gewettigde afwezigheid krijgen een vervangtaak.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode:
opdrachten herwerken