Wiskunde: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B3R654)

3 studiepuntenNederlands21 urenBeide semestersBeide semesters
Grymonpon Griet (coördinator) |  Grymonpon Griet |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

1.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.  

3.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

5.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.  

10.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden. 

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.  

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen. 

3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds. 

3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, … 

3.c.6.    Relevante administratieve taken kunnen uitvoeren. 

3.d.1. Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek. 

3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten. 

7.1 Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken. 

13.1 Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgeving ontwerpen, benutten en erover reflecteren. 

 

Vakspecifieke doelen 

De student kan 

  • de beginsituatie van de leerlingengroep achterhalen (vaardigheden en kennis) 
  • doelstellingen correct formuleren 
  • met diverse media en leermiddelen werken 
  • digitale vaardigheden functioneel inzetten 
  • een gepaste didactische werkvorm kiezen en diverse didactische werkvormen gebruiken, met bijzondere aandacht voor differentiatie 
  • wiskundige vaardigheden en didactische principes toepassen 
  • de juiste leerplannen op een constructieve manier gebruiken 
  • kritisch en/of creatief denken, handelen en reflecteren 
  • correcte vakterminologie gebruiken, zowel schriftelijk als mondeling 
  • gepaste evaluatiemethodieken inzetten. 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. wiskunde: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B5R654)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenBeide semestersBeide semesters
Grymonpon Griet |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In de cursus wiskunde vakdidactiek2 worden de verschillende deelaspecten en de deelactiviteiten van het onderwijzen onderscheiden, toegelicht en ingeoefend. B-stroom en arbeidsmarktfinaliteit, differentiatie en evaluatie komen aan bod. Ook het verband en de overgang van het basisonderwijs en het secundair onderwijs wordt besproken.
Er wordt aandacht besteed aan het intregreren van ICT en het grafisch rekentoestel in de lessen wiskunde in de eerste en tweede graad. (meetkunde, statistiek en functies) .
Ook de onderwijsactualtiteit wordt opgevolgd. 

Aan dit opleidingsonderdeel zijn ook verplichte extra-murosactiviteiten (excursie, bezoek spellenarchief, bezoek musea, didactische uitstappen, studiereis ... ) verbonden. 

De studenten werken met de leerplannen/minimumdoelen die gebruikt worden bij de verschillende onderwijsvormen. 

 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, leestekst…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Cnudde, K., Pensaert, M., e.a., Wiskundig probleemoplossend denken voor het beroepsonderwijs. Mechelen: Plantyn(ISBN 978-90-301-4224-9)
  • Van Poppel, J. Wiskunde met TI-84, 4de herziene druk (2012), Antwerpen: Garant (ISBN 978-90-441-2983-0)

Te raadplegen: 

  • leerplannen secundair onderwijs
  • Leerboeken (vanuit meetkunde1, discrete wiskunde, algebra, functieleer, meetkunde 2 en statistiek) om opdrachten op te lossen (codes via Academic Software)

Beschikken over:

  • laptop met geogebra (gratis software)
  • grafisch rekentoestel TI- 84

 

  • Actieve aanwezigheid en medewerking tijdens de lessen en tijdens het bezoek aan het spellenarchief en tijdens de extra muros activiteiten.(studiereis)
  • Opdrachten: deadline en omschrijving via Toledo. 

 

 

Evaluatieactiviteiten

wiskunde: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B76247)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5R654 - wiskunde: vakdidactiek 21-20/20 puntenschaal
deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

Eerste semester: 50 % schriftelijk examen (aan de computer) en opdracht, met indien nodig mondelinge toelichting van een aantal opdrachten

Tweede semester: 50 %  schriftelijk examen (aan de computer) en opdracht, met indien nodig mondelinge toelichting van een aantal opdrachten

De extra-murosactiviteiten worden afzonderlijk geëvalueerd (1 mobiel studiepunt); studenten met een gewettigde afwezigheid krijgen een vervangtaak.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode

100%  schriftelijk examen (aan de computer) en opdracht, met indien nodig mondelinge toelichting van een aantal opdrachten

Opdracht kan herwerkt worden.

Punten extra muros  blijven behouden.