Techniek: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B3R649)

3 studiepuntenNederlands21 urenBeide semestersBeide semesters
Van Hevel Johan (coördinator) |  Van Hevel Johan |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 


 

Vakspecifieke doelen

Na het voltooien van “Techniek: vakdidactiek 2” kan de student:

  • de nieuwe visie op techniek vanuit de onderwijsvernieuwing, de nieuwe minimumdoelen, het nieuwe leerplan en het TOS21-kader toelichten.
  • kan de leerplannen en minimumdoelen techniek eerste graad A-stroom lezen, interpreteren en de inhoud correct toepassen in een techniekproject en les techniek.
  • aangeven wat een techniekproject is, waaruit een techniekproject bestaat, wat de voordelen zijn om in de lessen techniek te werken met een techniekproject, wat de criteria zijn voor een goed techniekproject.
  • een eenvoudig project samenstellen met het technisch proces als rode draad.
  • eenvoudige onderzoeksopdrachten en opzoekopdrachten opstellen.
  • een eenvoudig fotostappenplan dat kan dienst doen als ondersteuning bij het maken van een werkstuk of het uitvoeren van een onderzoeksopdracht, samenstellen.
  • kan verklaren wat de doelen binnen "Ontwerpen en ontwikkelen in STEM" en Technologiedoelen zijn en hun plaats binnen een project of les aanduiden.
  • kan een les techniek schriftelijk uitwerken volgens een verantwoorde strategie, rekening houdend met de visie op techniek (inductief werken, STEM- en Technologiedoelen …) daarbij enkele na te streven minimumdoelen kiezen en de daaraan gekoppelde lesdoelstellingen formuleren.
  • kan bij de opbouw van de les aangepaste werkvormen en geschikte leermiddelen kiezen.
  • kan d.m.v. het vooraf uittesten de tijdsindeling van een les goed inschatten.
  • kan didactisch correct omgaan met demonstratiemateriaal en didactische leermiddelen.
  • een evaluatiefiche samenstellen waarin alle elementen die belangrijk zijn bij het evalueren van leerlingen van de eerste graad aan bod komen en deze verantwoorden.
  • een leerlijn voor verschillende projecten techniek uitzetten; de plaats van de verschillende projecten in de leerlijn verantwoorden; aangeven hoe kennis m.b.t. de handelingen, materialen, gereedschappen,... evolueren, enz.
  • een eenvoudige open opdracht uitwerken en hierbij rekening houden met eigenheid van de open opdracht (goed omschreven probleemstelling, ruimte voor de leerlingen om de criteria mee te bepalen, ruimte voor de leerling om zijn eigen realisatie te ontwerpen, enz).

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. techniek: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B5R649)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenBeide semestersBeide semesters
Van Hevel Johan |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

De lessen vakdidactiek techniek worden afgestemd op het onderwijsgericht maken van en het didactisch vormgeven aan representatieve leerinhouden naar een welomschreven onderwijsniveau toe. Dit gebeurt in functie van de nieuwe visie op techniek en de minimumdoelen die vermeld worden in de leerplannen.
Concreet wordt gewerkt i.f.v. het projectmatig werken met het technisch proces als rode draad en waarbij telkens één vakgebied en bijbehorend technisch systeem (constructiesysteem, transportsysteem, biotechnisch systeem, informatieverwerkend, energiesysteem) centraal staat. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan het structureren van leerinhouden, het toepassen van de doelen Ontwerpen en ontwikkelen in STEM en Technologiedoelen, geschikte werkvormen kiezen, onderzoeksopdrachten samenstellen en presenteren en een geschikte vraagstelling voor een les techniek.

In vakdidactiek 2 wordt er aandacht specifiek besteed aan de leerlijn en het evalueren binnen techniek.

Aan dit opleidingsonderdeel zijn ook verplichte extra- murosactiviteiten (excursie, bezoek musea, didactische uitstappen, studiereis,…) verbonden.

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Van Hevel, J. Vakdidactiek Techniek. VIVES campus Brugge, niet gepubliceerd. (reeds aangekocht in vakdidactiek 1).

Website Katholiek Onderwijs Vlaanderen:

  • Leerplannen techniek

 

• Hoorcollege
• Onderwijsleergesprek
• Werkcollege
• Individuele opdracht

 

Evaluatieactiviteiten

techniek: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B76242)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Er is geen examen tijdens de eerste examenperiode

Eerste examenkans tijdens de tweede examenperiode:
- EVO1: 70 % mondeling examen
- EVO 2 30% permanente evaluatie met  opdrachten 

De extra-murosactiviteiten worden afzonderlijk geëvalueerd (1 mobiel studiepunt); studenten met een gewettigde afwezigheid krijgen een vervangtaak. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode:
- EVO1: 70 % mondeling examen
- EVO2: 30 % punten opdrachten (zie TOLEDO)