Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B3R639)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
2. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.c.5 Bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving een gestructureerde en stimulerende leef-, werk- enleerruimte bevorderen met aandacht voor een efficiënt les- en dagverloop passend in een korte- en langetermijnplanning
3.d.1 Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek
3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten
3.e.1 Lerenden doelgericht begeleiden in het leerproces
3.e.2 Effectieve feedup, feedback en feedforward geven, gericht op een growth mindset
3.e.6 Lerenden motiveren om door te zetten, zichzelf uit te dagen en de lat voor zichzelf hoog te leggen
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
4.2 Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren
Internationale competenties (ICOM)
Taalvaardigheid:
- Taalstrategieën hanteren
Persoonlijke groei:
- Zelfstandig functioneren
- Samenwerken en netwerken
- Creativiteit tonen
Vakspecifieke doelen
De student kan
- de doelen die men in de A-finaliteit en DBSO wil behalen aanwenden om boeiende leeractiviteiten te ontwikkelen;
- rekening houden met de link leren en werken en gaat bewust om met de invloed die dit kan hebben op de PAV-werking in deeltijdse leersystemen (DBSO en duaal leren);
- een aangename leer- en leefomgeving creëren in de PAV-les;
- leeractiviteiten functioneel en geïntegreerd ontwerpen met aandacht voor de diversiteit van de doelgroep;
- de ondernemingszin bij je leerlingen stimuleren;
- op verschillende manieren evalueren en zo beoordeel en het leerproces via de gepaste feedback ondersteunen;
- het groepsdynamisch proces in de groep volgen en stimuleren;
- met weerstand en motivatie in de klasgroep omgaan;
- de context/concept methode inzetten tijdens het ontwerpen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (project algemene vakken) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (project algemene vakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B5R639)
Inhoud
We verdiepen ons in het flexibel omgaan met actua, ondernemingszin, probleemoplossend denken, opzetten van leerlijnen, aanpassen van bestaand materiaal, de meerwaarde van het vak PAV, schoolvisie op PAV.
We linken aan de leerplandoelen PAV in A-finaliteit en DBSO.
Daarnaast verwerven we inzicht in het evalueren, feedback geven, differentiëren, remediëren en omgaan met motivatie en weerstand.
We bekijken wat dit alles kan betekenen bij het ontwerpen van leeractiviteiten.
PAV BOUWSTENEN die centraal staan in de opleiding
- integratie
- congruent leren
- eigenaarschap en zelfregulatie
- authentiek & levensecht
- futureproof
- teamgericht
- waarderend & denken in mogelijkheden
‘Aan dit opleidingsonderdeel zijn ook verplichte extra- murosactiviteiten (excursie, bezoek musea, didactische uitstappen, studiereis,…) verbonden.’
Studiemateriaal
Verplicht
Losbladig lesmateriaal - Toledo
Aanbevolen
zie PAV klasbib
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B76232)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans tijdens de tweede examenperiode:
100% opdrachten
De extra-murosactiviteiten worden afzonderlijk geëvalueerd (1 mobiel studiepunt); studenten met een gewettigde afwezigheid krijgen een vervangtaak.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode:
100% herwerken opdrachten