Aardrijkskunde: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B3R592)
Doelstellingen
DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en toetsklimaat voor leerlingen met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerlingen.
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen.
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.
DOELEN
vakdidactiek
- Zelfstandig degelijke, motiverende lesvoorbereidingen opstellen waarin de student inspeelt op de specifieke (beginsituatie)kenmerken, rekening houdt met de specifieke didactiek.
- Kan leerprocessen herkennen en zijn didactisch handelen hierop afstemmen.
- Kan evalueren in functie van het ondersteunen en sturen van het leerproces.
- Kan de vakspecifieke didactiek voor het vak MAVO toepassen.
- Kan differentiatiemethodieken toepassen in de eigen lessen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (aardrijkskunde) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (aardrijkskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. aardrijkskunde: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B5R592)
Inhoud
- We verdiepen ons in de inhoud en het aanbrengen van de leerstof van het derde secundair aardrijkskunde. De probleemstelling, het efficiënte gebruik van beeld- en kaartmateriaal en het opbouwen van een functioneel bordplan tijdens de les worden intensief ingeoefend. We oefenen technieken en activerende werkvormen die de lessen ondersteunen en het studeren gemakkelijker maken: bv. ‘Geografie doet denken’. We gaan onze lessen verrijken door gedifferentieerd te werken. We gaan dieper in op het organiseren en opstellen van evaluaties. Bijzondere aandacht gaat uit naar de vaardigheden die voor het vak Mavo van belang zijn (mét verplichte deelname aan een Mavo-meerdaagse).
- De actualiteit, tentoonstellingen en de interesses van de studenten kunnen aanpassingen van het programma veroorzaken.
Aan dit opleidingsonderdeel zijn ook verplichte extra- murosactiviteiten (excursie, bezoek musea, didactische uitstappen, studiereis,…) verbonden.’
Studiemateriaal
- Van Hecke, E., et al. (2017). Plantyn algemene wereldatlas. Mechelen: Plantyn. naslagwerk (via VIVES)
- Vanderhallen, D., et al. (2017). Zenit 3 ASO, leerwerkboek. Kapellen: Pelckmans.boek (via VIVES)
- Steegen, A., Goemans, A. (2015). Differentiatie in de lessen aardrijkskunde: een haalbare kaart!boek (via VIVES)
- Leerplan aardrijkskunde VVKSO, tweede graad - leerplan
- Steegen, A. (red) (2018). Vakdidactiek aardrijkskunde - leraar worden en zijn. boek (via VIVES)
Toelichting werkvorm
• Hoorcollege
• Onderwijsleergesprek
• Opdrachten
• Excursie
Evaluatieactiviteiten
aardrijkskunde: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B74334)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5R592 - aardrijkskunde: vakdidactiek 2 | 1-20/20 puntenschaal |
deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
Partiële of permanente evaluatie die zowel online als op campus kunnen doorgaan, met (afrondend) examen tijdens de examenperiode
EERSTE EXAMENKANS
- EVO 1 (20%): basiskennis 3 en 4 (schriftelijk)
- EVO 2 (80%): permanente evaluatie door het maken van oefeningen en taken tijdens colleges, thuis en op de excursies.
Dit OPO bestaat uit EVO's 1 en 2.
De parate kennisexamens kunnen doorheen het jaar of tijdens de examenperiode georganiseerd worden, afhankelijk van de studenten zelf.
De extra-murosactiviteiten worden afzonderlijk geëvalueerd (1 mobiel studiepunt); studenten met een gewettigde afwezigheid krijgen een vervangtaak.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
TWEEDE EXAMENKANS tijdens de derde examenperiode:
EVO 1 (20%): basiskennis 3 en 4 (schriftelijk)
EVO 2 (80%): herwerken opdrachten