Elektriciteit: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B3R582)
Doelstellingen
DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en toetsklimaat voor leerlingen met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerlingen.
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICTtoepassingen.
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.
DOELEN
vakdidactiek
Zelfstandig degelijke, motiverende lesvoorbereidingen opstellen waarin de student inspeelt op de specifieke (beginsituatie)kenmerken, rekening houdt met de specifieke didactiek.
Kan leerprocessen herkennen en zijn didactisch handelen hierop afstemmen.
Kan evalueren in functie van het ondersteunen en sturen van het leerproces.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (elektriciteit (niet voor nieuwe studenten)) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (elektriciteit (niet voor nieuwe studenten)) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. elektriciteit: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B5R582)
Inhoud
Tijdens deze lessen behandelen we volgende modules:
- structuur van de technische vakken in het secundair onderwijs
- didactische borden
- bordgebruik
- ICT toegepast in technische vakken
- evaluatie van (praktijk)lessen.
Aan dit opleidingsonderdeel zijn ook verplichte extra- murosactiviteiten (excursie, bezoek musea, didactische uitstappen, studiereis,…) verbonden.
Studiemateriaal
Cursusmateriaal via Toledo.
Toelichting werkvorm
hoorcollege, onderwijsleergesprek, opdrachten
Evaluatieactiviteiten
elektriciteit: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B76192)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EVO1: 100% vakdidactiek (opdrachten gekoppeld aan elk hoofdstuk)
De extra-murosactiviteiten worden afzonderlijk geëvalueerd (1 mobiel studiepunt); studenten met een gewettigde afwezigheid krijgen een vervangtaak.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De opdrachten waarvoor je een onvoldoende behaalde kunnen herwerkt worden.