Engels: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B3R577)

3 studiepuntenNederlands21 urenBeide semestersBeide semesters
Leys Bruno (coördinator) |  Leys Bruno |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering. 

2. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie. 

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1  De vakinhoudelijke kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden. 

2.1 Een onderbouwd standpunt verwoorden over onderwijskundige, maatschappelijke en internationale thema’s. 

2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage. 

3.a.1 De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren 

3.b.1 Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds 

3.b.2 Differentiëren in doelstellingen voor individuele of groepen lerenden 

3.d.1 Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek  

3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten 

3.e.1 Lerenden doelgericht begeleiden in het leerproces 

 

Vakspecifieke doelen 

De student 

• gaat actief aan de slag met leerplannen, bv. voor het bepalen van leerdoelen; 

• schat de beginsituatie van de leerlingen in en houdt er rekening mee en past enkele differentiatietechnieken toe; 

• past de didactische principes toe op maat van de verschillende finaliteiten; 

• past de basisprincipes van evaluatie toe in concrete lessituaties; 

• bereidt lessen voor, verantwoordt die didactisch en reflecteert erover; 

• zet gepaste werkvormen in. 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Engels: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B5R577)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenBeide semestersBeide semesters
Leys Bruno |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

De lessen vakdidactiek zijn deels gericht op de lespraktijk van stage 2. Er wordt aandacht besteed aan enkele leerplannen, diverse leerdoelen, beginsituatie, evaluatie & differentiatie. 

Er wordt ook aandacht besteed aan de didactische principes op maat van de verschillende finaliteiten. 

 

Aan dit opleidingsonderdeel zijn ook verplichte extra- murosactiviteiten (excursie, bezoek musea, didactische uitstappen, studiereis,…) verbonden.

Verplicht

• Leys, B., (2023) Teaching English as a Foreign Language. Part 2. Acco (via VIVES)

English

Ook de schriftelijke communicatie (via webmail of Toledo) gebeurt in het Engels. Studenten dienen hierbij een correcte, formele Engelse taal te hanteren.

 

 

Evaluatieactiviteiten

Engels: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B76197)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Mondeling examen in juni.

De extra-murosactiviteiten worden afzonderlijk geëvalueerd (1 mobiel studiepunt); studenten met een gewettigde afwezigheid krijgen een vervangtaak.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.