Frans: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B3R572)
Doelstellingen
DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en toetsklimaat voor leerlingen met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerlingen.
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICTtoepassingen.
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.
De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.
DOELSTELLINGEN
Zelfstandig degelijke, motiverende lesvoorbereidingen opstellen waarin de student inspeelt op de specifieke (beginsituatie)kenmerken, rekening houdt met de specifieke didactiek.
De student kan leerprocessen herkennen en zijn didactisch handelen hierop afstemmen.
De student kan evalueren in functie van het ondersteunen en sturen van het leerproces.
DOELSTELLINGEN FRANS
De student is in staat zelfstandig lessen voor te bereiden, die didactisch te verantwoorden en erover te reflecteren.
De student kan werken met de leerplannen van het VVKSO (eerste en tweede graad).
De student is in staat met verscheidene handboeken te werken en meer gevarieerde werkvormen concreet toe te passen met oog voor differentiatie.
De student heeft weet van de nieuwste handboeken en kan er ook vernieuwende elementen uit halen.
De student is zich bewust van de heterogeniteit bij de BSO-doelgroep en hij kan zijn werkvormen daaraan aanpassen met oog voor creativiteit.
De student is op de hoogte van het didactisch materiaal dat voor het vak Frans aangeboden wordt (tijdschriften, didactische werken, beeldmateriaal, CD-roms …) en kan de aangeboden materie omzetten in variatie en creativiteit bij het uitwerken van zijn stagelessen.
De student is in staat een basistoets op te stellen voor de leerlingen, rekening houdend met de actionele aanpak en de recentste evoluties op dat gebied.
Begintermen
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
STRENG( B3R007 )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
B3R007 : stage: secundair onderwijs 1
B3R404 : onderwijskunde: vakdidactiek van het secundair onderwijs 2
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
B3R164 : stage: secundair onderwijs 3a
B3R166 : stage: secundair onderwijs 3b
B3R168 : stage: secundair onderwijs 3c
B3R174 : stage: secundair onderwijs 3d
B3R179 : stage: secundair onderwijs 3e
B3R243 : schakelmodule stage: secundair onderwijs 3a
B3R362 : stage: secundair onderwijs 3f
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Frans: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B5R572)
Inhoud
Naast het voorbereiden en bespreken van de didactische stage wordt ook aandacht besteed aan evaluatie. We bekijken de leerplannen en de verschillende handboeken Frans worden naast elkaar gelegd en bestudeerd qua werkwijze, leerinhouden,… Ook de heterogeniteit en specifieke werkvormen in het BSO worden uitgediept. Verder overlopen we de verscheidene vakonderdelen van het vak Frans, deze keer met klemtoon op differentiatie. Bedoeling is dat je de aangeboden mogelijkheden op een gevarieerde en creatieve manier toepast in je stage. Tot slot wordt ook gewerkt rond het opbouwen van gezag.
Aan dit opleidingsonderdeel zijn ook verplichte extra- murosactiviteiten (excursie, bezoek musea, didactische uitstappen, studiereis,…) verbonden.
Studiemateriaal
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- I. Strubbe (2024), Frans vakdidactiek 2, Leuven : ACCO.
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Toelichting onderwijstaal
Dit opleidingsonderdeel wordt in het Frans gegeven.
Toelichting werkvorm
- onderwijsleergesprek
- individuele en groepsopdrachten
- flipped classroom
Evaluatieactiviteiten
Frans: vakdidactiek 2 (B-VIVN-B76202)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
1 EVO : vakdidactische toepassingen met mondelinge toelichting in juni (100%)
Voor elke niet gemaakte opdracht bekomt de student een 0.
De extra-murosactiviteiten worden afzonderlijk geëvalueerd (1 mobiel studiepunt); studenten met een gewettigde afwezigheid krijgen een vervangtaak.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Opdrachten die niet ingediend werden bij de eerste examenkans, moeten alsnog gemaakt worden voor de tweede examenkans. De portfolio wordt herwerkt.