Digitale vaardigheden (B-VIVN-B3R457)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Cnockaert Yoni (coördinator) |  Cnockaert Yoni |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke doelen (DLR)

1 De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.

4 De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.

5 De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

1.2           De ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

3.d.2       Onderwijstechnologie functioneel inzetten 
 

Vakspecifieke doelen

  • samenwerken via cloudtoepassingen
  • software gebruiken om lessen te ontwerpen voor digitale borden
  • een tekstverwerker vlot en correct gebruiken voor onderwijsdoeleinden
  • een kennisclip maken met eenvoudige software
  • een presentatie maken met behulp van verschillende programma’s
  • online onderwijstools gebruiken om oefeningen te maken en interactiviteit te stimuleren
  • bewust zijn van de risico’s die digitale toepassingen met zich meebrengen en op een verantwoorde manier met die risico’s omgaan

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Digitale vaardigheden (B-VIVN-B5R398)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Cnockaert Yoni |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

  • Bestanden en mappen beheren en delen – online samenwerken  
  • Digitale borden  
  • Tekstverwerking  
  • Rekenblad
  • Multimedia  
  • Presentatietools 
  • Onderwijstools  
  • Bewust leven in een digitale wereld 

Digitaal materiaal op Toledo

Leerpad op Toledo 

Begeleide zelfstudie

Begeleide zelfstudie

Zelfstudie via leerpad en begeleiding of extra demo's in practica. 

Evaluatieactiviteiten

Digitale vaardigheden (B-VIVN-B78131)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5R398 - Digitale vaardigheden1-20/20 puntenschaal

EVO 1 (60%): Digitaal werkstuk

De student werkt een digitaal werkstuk uit waarin hij/zij aantoont verschillende digitale competenties te beheersen.

EVO 2 (20%): opdracht Word

EVO 3 (20%): opdracht Excel

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De student herwerkt de opdracht(en) uit de EVO's waar een tekort was.