Nederlands niet-thuistaal: leer-en ontwikkelingsprocessen in het basisonderwijs (B-VIVN-B3R446)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes …
3.e.1 Lerenden doelgericht begeleiden in het leerproces
3.e.4 Lerenden ondersteunen in het leren leren en het ontwikkelen van hun executieve functies
Vakspecifieke doelen
De student
- kan het lesgebeuren zo opstellen dat de betrokkenheidsgraad van elk individu verhoogd wordt.
- kent de kenmerken van kwaliteitsvolle interactie.
- kent de principes om kwaliteitsvolle interactie te stimuleren.
- kan principes om kwaliteitsvolle interactie te stimuleren toepassen in zijn of haar lessen.
- speelt in op diverse contexten en taalhandelingen.
- kent verschillende werkvormen binnen het Nederlands niet-thuistaalonderwijs.
- durft nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen, e.d. ontwerpen, uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren.
- kan krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, talen.
- past evaluatievormen toe die representatief zijn voor het doelenkader.
- kan het leerresultaat en het leer- en ontwikkelingsproces evalueren.
- kan taalverwerving en identiteit linken.
Begintermen
/
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (Nederlands niet-thuistaal) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (Nederlands niet-thuistaal) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Nederlands niet-thuistaal: leer-en ontwikkelingsprocessen in het basisonderwijs (B-VIVN-B5R386)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel bekijken we didactiek Nederlands als tweede taal specifiek voor het basisonderwijs. De mogelijkheden rond taalaanbod, feedback, begeleiding of evaluatie worden in de context van het kleuteronderwijs en het lager onderwijs verder onderzocht. We maken ook kennis met materialen die nuttig zijn voor de praktijk.
Studiemateriaal
- cursus op Toledo
- videomateriaal op Toledo
- artikels op Toledo
Toelichting onderwijstaal
Dit OPO wordt in het Nederlands gedoceerd.
Toelichting werkvorm
De inhouden worden in verschillende contactmomenten gedoceerd. In die contactmomenten gaan de studenten ook praktisch aan de slag met de aangereikte inhouden. Er wordt verwacht dat studenten voor of na de contactmomenten zelfstandig literatuur doornemen en de bijhorende opdrachten maken.
Evaluatieactiviteiten
Nederlands niet-thuistaal: leer- en ontw processen in het BaO (B-VIVN-B78134)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Opdracht taalgericht en taalontwikkelend lesgeven voor meertaligen in het basisonderwijs - 100%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor herkansen gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd. Indien een student niet slaagt, wordt de ingediende opdracht herwerkt.