Project kunstvakken: kunstprojecten 2 (B-VIVN-B3R343)

3 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semester
Batsleer Valérie (coördinator) |  Batsleer Valérie |  Crul Koen |  Terterian Anoush
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht)
wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1.   De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden

1.4.  De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel

 

Vakspecifieke doelen 

De student:

  • kan allerlei technieken (de werkvormen) op een gestructureerde manier verwoorden in de verschillende domeinen van de kunsten.
  • kan in de verschillende kunstdisciplines een aantal werkvormen toepassen in eigen werk.
  • neemt een onderzoekende houding aan werkt durf en creativiteit. 
  • kan systematisch reflecteren over de genomen initiatieven en de persoonlijke leerroute. Stelt acties voor om technisch te groeien. 
  • heeft affiniteit met verschillende vormen van cultuuruitingen, is enthousiast over kunst en cultuur en draagt dit uit.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Project kunstvakken: kunstprojecten 2 (B-VIVN-B5R343)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenTweede semesterTweede semester
Batsleer Valérie |  Crul Koen |  Terterian Anoush
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In kunstprojecten 2 staan de werkvormencentraal. Dit zijn de technieken en materialen waarmee je je kan uiten in dans, drama, muziek, beeld en media. 

 

Je maakt kennis maken met een aantal beeldende techniekenen bijhorende materialen en verwerkt die in eigen creaties. Je ontdekt de mogelijkheden om via je lichaam door middel van diverse werkvormen tot een dansanteuiting te komen. In dezelfde stijl verken je verschillende werkvormen en technieken in drama en woord. Je leert zingen, muziekmaken met materialen, je lichaam en instrumenten. In mediamaak je kennis met digitale mediatechnieken in audio, foto, video en projectie. Door bouwstenen en werkvormen te combineren onderzoek je de vormgeving van een artistieke uiting. 

 

In verschillende werkmomenten onderzoek je de mogelijkheden van technieken en het gebruik van diverse materialen en instrumenten. Via actieve opdrachten ontdek je in verschillende werkmomenten de specifieke technieken van de domeinen zodat je zelf ervaart wat het effect is van kunstzinnige opdrachten. Via allerlei verwerkingsopdrachten zet je zelf het onderzoek verder en documenteer je je eigen leerproces. 

Door deze aanpak word je uitgedaagd om te schaven aan durf en creatieve vermogens. 

Ten slotte verwerk je de werkvormen in een korte individuele presentatie per domein. 

- Crul, K. (2013). Zeppelin. Didactiek voor muzische vorming. Kalmthout: Pelckmans (via Acco).

- Losbladig lesmateriaal (via Toledo).

- PowerPoints (via Toledo).

- Werkcollege

- Onderwijsleergesprek

- Bezoek

- Groepsopdracht

- Individuele opdracht

 

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de practica vervangen worden door een online alternatief of een opdracht.

Evaluatieactiviteiten

Project kunstvakken: kunstprojecten 2 (B-VIVN-B71996)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Praktijkexamen, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

- EVO 1: Permanente evaluatie (portfolio met documentatie van de leerroute: opdrachten, reflecties) (50%)

- EVO 2: Praktijkexamen (eindopdrachten in beeld, muziek, drama, dans en media) (50%)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.