Project kunstvakken: kunstprojecten 1 (B-VIVN-B3R341)

3 studiepuntenNederlands27 urenEerste semesterEerste semester
Batsleer Valérie (coördinator) |  Batsleer Valérie |  Crul Koen |  Terterian Anoush
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht)
wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1.   De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden

1.4.  De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel

 

Vakspecifieke doelen 

De student:

  • kan inhoudelijke achtergrondinformatie (de bouwstenen) op een gestructureerde manier verwoorden in de verschillende domeinen van de kunsten.
  • kan in de verschillende kunstdisciplines de bouwstenen toepassen in eigen werk..
  • neemt een onderzoekende houding aan werkt aan een eigen kunstzinnige grondhouding.
  • kan systematisch reflecteren over de genomen initiatieven en de persoonlijke leerroute.
  • heeft affiniteit met verschillende vormen van cultuuruitingen, is enthousiast over kunst en cultuur en draagt dit uit.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Project kunstvakken: kunstprojecten 1 (B-VIVN-B5R341)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht27 urenEerste semesterEerste semester
Batsleer Valérie |  Crul Koen |  Terterian Anoush
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In kunstprojecten 1 staan de bouwstenencentraal. Deze basiselementen uit de kunsten verken je in dans, drama, muziek, beeld en media. 

 

Je maakt kennis maken met beeldende begrippenen verwerkt die in eigen creaties. In dezelfde stijl verken je manieren om je krachtig expressief te uiten in dans en beweging. Door zelf te experimenteren met theater ontdek je de mogelijkheden van spelen met woord en drama. Je leert op een praktische manier de taal van muziekkennen en onderzoekt de bouwstenen van mediain allerlei opdrachten. 

 

In verschillende werkmomenten onderzoek je de kracht van de bouwstenen. Begrippen zoals tijd, kracht, ruimte, structuur, kader, compositie, … komen aan bod. Via beschouwende maar vooral actieve werkvormen ontdek je in verschillende werkmomenten de eigenheid van de domeinen zodat je zelf ervaart hoe het werken is met kunstzinnige opdrachten. Via allerlei verwerkingsopdrachten zet je zelf het onderzoek verder en documenteer je je eigen leerproces. 

Door deze aanpak word je uitgedaagd om te schaven aan je artistieke grondhouding, een open, onderzoekende houding. 

 

Ten slotte verwerk je de bouwstenen in een korte groepspresentatie per domein. 

- Crul, K. (2013). Zeppelin. Didactiek voor muzische vorming. Kalmthout: Pelckmans (via Acco).

- Losbladig lesmateriaal (via Toledo).

- PowerPoints (via Toledo).

- Werkcollege

- Onderwijsleergesprek

- Bezoek

- Groepsopdracht

- Individuele opdracht

 

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de practica vervangen worden door een online alternatief of een opdracht.

 

Evaluatieactiviteiten

Project kunstvakken: kunstprojecten 1 (B-VIVN-B71995)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Praktijkexamen, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

- EVO 1: Permanente evaluatie (portfolio met documentatie van de leerroute: opdrachten, reflecties) (50%)

- EVO 2: Praktijkexamen (eindopdrachten in beeld, muziek, drama, dans en media) (50%)

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.