Onderzoek in team (B-VIVN-B3R237)

4 studiepuntenNederlands28 urenBeide semestersBeide semesters
Hurtekant Joke (coördinator) |  Cnockaert Yoni |  De Jonckheere Sofie |  Debaere Steven |  Debrabandere Peter |  Grymonpon Griet |  Leroy Lieve |  Pieters Mikaël |  Strubbe Ingrid |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.

2. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.

5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.

6. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst de communicatieve vaardigheden om in gesprek te gaan met ouders en verzorgers. Hij communiceert respectvol met oog voor diversiteit en houdt rekening met de complexiteit van de context.

7. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs werkt zowel autonoom als teamgericht. Hij werkt samen en overlegt over de pedagogische en (vak)didactische opdracht en aanpak. Hij reflecteert met collega’s over het functioneren van het onderwijsteam.

8. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs communiceert en werkt samen met externe partners om het welbevinden en/of de leerkansen van de lerenden te verhogen. Hij bouwt een breed netwerk uit.

9. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in een internationaal perspectief. Hij documenteert zich over zijn rechtspositie en die van de lerenden.

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.

 

DOELEN

Na het voltooien bereik je de doelen op het vlak van SAMENWERKEN, COMMUNICEREN, EDUCATIEF ONTWERPEN en ONDERZOEKEN.

 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Onderzoek in team (B-VIVN-B5R210)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht28 urenBeide semestersBeide semesters
Cnockaert Yoni |  De Jonckheere Sofie |  Debaere Steven |  Debrabandere Peter |  Grymonpon Griet |  Leroy Lieve |  Pieters Mikaël |  Strubbe Ingrid |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In ‘onderzoeken in team’ leer je vanuit een aangereikte casus aan praktijkonderzoek doen. We baseren ons daarvoor op een cyclus voor praktijkonderzoek die ondersteuning geeft bij het plannen, ontwerpen en verfijnen op basis van feedback uit het werkveld. Je ontdekt de rijkdom van samenwerkend leren en de meerwaarde van onderzoeksmatig werken. Je rapporteert helder over het proces en presenteert de resultaten aan medestudenten. 

Topics die aan bod komen zijn de volgende:

  • Bronnenonderzoek
  • Onderzoeksplan opstellen
  • Ontwerpeisen opstellen
  • Onderzoek uitvoeren
  • Analyseren en verwerken feedback
  • Concluderen
  • Presenteren

Alle aanvullende, ondersteuende informatie is op Toledo te vinden.

We werken met een digitaal samenwerkingsplatform (OneDrive) om het ontwerpproces en de samenwerking zichtbaar te maken.

Verplichte aanwezigheid tijdens de contactmomenten om het onderzoeken in team te kunnen doen slagen.

De contactmomenten worden veelal als volgt opgebouwd:

  • Feedback huiswerk
  • Input in grote groep
  • Samenwerken in vaste (kleine) groep onder begeleiding van docent
  • Huiswerk

Evaluatieactiviteiten

Onderzoek in team (B-VIVN-B77250)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Dit OPO werkt 100% met permanente evaluatie. Dit omvat onder andere een verplichte aanwezigheid tijdens de contactmomenten en het (als team) onderhouden van het samenwerkingsplatform.

Studenten worden op 4 grote rubrieken gequoteerd: 

  • Samenwerken: via peer assessment, wat leidt tot een individuele score
  • Onderzoeken: groepsscore
  • Educatief ontwerpen: groepsscore
  • Communiceren: groepsscore

Wie tweemaal ongewettigd aanwezig is, kan niet slagen voor dit opleidingsonderdeel.

Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor dit opleidingsonderdeel is geen tweede examenkans mogelijk.