Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.c.6 Relevante administratieve taken kunnen uitvoeren
3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren
Vakspecifieke doelen
De student
- communiceert zowel schriftelijk als mondeling verzorgd.
- toont aan dat hij de inhouden uit de sessies toepast (d.m.v. observatieverslagen, lesvoorbereidingen, opdrachten en gesprek).
- verbindt vlot en doordacht de observaties, de sessies en het eigen didactisch handelen om de eigen competenties te verbreden (reflectie, conclusies en inzichten verwoorden).
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Didactische vaardigheden (B-VIVN-B5R192)
Inhoud
De student neemt actief deel aan alle workshops waarin we inzoomen op een aantal didactische onderwerpen die relevant zijn voor alle leerkrachten.
De student krijgt informatie en inoefentijd omtrent volgende thema's:
- vragen stellen
- instructies geven
- leermiddelen (bordgebruik, presentaties en audiovisueel materiaal)
- organiseren
- lesvoorbereidingen maken
- klasmanagement
- gebruik van ict-tools
- werkvormen
- gebruik van bronnen
- expressief voor een groep staan
- gebruik van multimedia
- activerend lesgeven
- domeingebonden keuzesessies
- Rots en Water
- ...
Studiemateriaal
Informatieve en ondersteunende documenten te gebruiken in de lessen - Toledo.
Toelichting werkvorm
Actieve medewerking aan alle sessies.
Onderwijsleergesprek
Opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Didactische vaardigheden (B-VIVN-B77249)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
B5R192 - Didactische vaardigheden | Geslaagd / Niet geslaagd |
100% permanente evaluatie
Als een student voor twee activiteiten uit onderstaande lijst ongewettigd afwezig is:
- de sessies (op jaarbasis),
- het tussentijds gesprek,
- het eindgesprek
dan kan hij niet slagen voor didactische vaardigheden.
Evaluatie gebeurt op basis van de opdrachten en een gesprek met een begeleidende docent. Concrete informatie: zie Toledo.
Dit opleidingsonderdeel kan niet getolereerd worden.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans:
Als de student in orde is met de aanwezigheden, dan krijgt hij een vervangopdracht, waarin de student toont wat hij in de sessies geleerd heeft. Die vervangopdracht wordt gegeven op het contactmoment in juni en gepost op Toledo. De student licht de vervangopdracht toe tijdens de derde examenperiode.
Een student die 2 x ongewettigd afwezig was voor de sessies (op jaarbasis), behoudt het resultaat van de eerste examenkans en kan dus niet slagen voor didactische vaardigheden.
Dit opleidingsonderdeel kan niet getolereerd worden.