Onderwijskunde 1: accent op didactiek (B-VIVN-B3R073)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
2. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.
4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
6. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst de communicatieve vaardigheden om in gesprek te gaan met ouders en verzorgers. Hij communiceert respectvol met oog voor diversiteit en houdt rekening met de complexiteit van de context.
9. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in een internationaal perspectief. Hij documenteert zich over zijn rechtspositie en die van de lerenden.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
3.a.1 De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren.
3.b.1 Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds
3.d.1 Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek
7.1 Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken
Internationale competenties (ICOM)
- Gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen.
- Een tekst geschreven in een andere taal begrijpen.
- Een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen.
Vakspecifieke doelen
- Een eigen visie op onderwijs ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken.
- De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren.
- Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de opbouw van het leerplan.
- Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren op maat van de lerenden.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Onderwijskunde 1: accent op didactiek (B-VIVN-B5R182)
Inhoud
We focussen op verschillende thema's:
- Beginsituatie van mezelf: wie ben ik als leerkracht?
- Verkenning van het Vlaamse onderwijssysteem
- Hoe leren jongeren?
- Hoe geef ik een goede les a.d.h.v. het didactisch model?
- Beginsituatie
- Didactische principes
- Doelen
- Werkvormen
- Leermiddelen & media
- Evaluatie
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Pieters, M. Onderwijskunde 1: accent op didactiek. VIVES campus Brugge, niet gepubliceerd.
Toelichting werkvorm
Discussie - Oefeningen/opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Onderwijskunde 1: accent op didactiek (B-VIVN-B77247)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% schriftelijk examen.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Ook in tweede zittijd bestaat de evaluatie uit een 100% schriftelijk examen.