Wiskunde: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B3R052)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen.
3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds.
3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.c.6. Relevante administratieve taken kunnen uitvoeren.
3.d.1. Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek.
3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten.
7.1 Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken.
13.1 Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgeving ontwerpen, benutten en erover reflecteren.
Vakspecifieke doelen
De student kan
- de beginsituatie van de leerlingengroep achterhalen (vaardigheden en kennis)
- doelstellingen correct formuleren
- met diverse media en leermiddelen werken
- digitale vaardigheden functioneel inzetten
- een gepaste didactische werkvorm kiezen en diverse didactische werkvormen gebruiken
- wiskundige vaardigheden en didactische principes toepassen
- de juiste leerplannen op een constructieve manier gebruiken bij het voorbereiden van de lessen
- kritisch en/of creatief denken, handelen en reflecteren
- correcte vakterminologie gebruiken, zowel schriftelijk als mondeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. wiskunde: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B5R050)
Inhoud
In de cursus Wiskunde: vakdidactiek 1 worden de verschillende deelaspecten en de deelactiviteiten van het onderwijzen onderscheiden, toegelicht en ingeoefend. Begrippen die in de lessen opvoedkundige wetenschappen algemeen aan bod komen, worden geconcretiseerd voor wiskundelessen. (instap, activerende werkvormen, organiseren van oefeningenlessen, verbeteren van oefeningen)
Naast de principes uit algemene didactiek toegepast op wiskunde wordt extra aandacht besteed aan eindtermen en leerplannen wiskunde, wiskundetaal (correcte wiskundetaal, instructietaal, talige problemen, vragen stellen), correcte notatie van wiskunde, heuristieken, probleemoplossend denken, audiovisuele middelen, apps, ...
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, leesteksten, informatie …) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:/
Beschikken over:
- grafisch rekentoestel TI 84
- eigen laptop met geogebra
Te raadplegen:
- Leerplannen wiskunde (online) - Eindtermen
- Leerboeken uit meetkunde 1, discrete wiskunde, algebra en functies, online leerboeken: te gebruiken als hulpmiddel, illustratie, voor concrete opdrachten, ... ) (Codes aanvragen via Academic Software)
Toelichting werkvorm
- voorbereidende opdrachten
- actieve medewerking tijdens de lessen vakdidactiek
- verwerkingsopdrachten (individueel/groepswerk)
Evaluatieactiviteiten
wiskunde: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B70637)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5R050 - wiskunde: vakdidactiek 1 | 1-20/20 puntenschaal |
Deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans tijdens de eerste examenperiode:
- 50 % opdrachten + schriftelijk examen (met pc)
Eerste examenkans tijdens de tweede examenperiode:
- 50 % opdrachten + schriftelijk examen (met pc)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode:
- 100 % opdrachten + schriftelijk examen (met pc)
- de opdrachten kunnen herwerkt worden.