Project kunstvakken: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B3R048)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds
3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.d.1. Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek
3.e.1. Lerenden doelgericht begeleiden in het leerproces
3.e.6. Lerenden motiveren om door te zetten, zichzelf uit te dagen en de lat voor zichzelf hoog te leggen
4.2. Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren
Internationale competenties (ICOM)
ICOMS 4 - PERSOONLIJKE GROEI
Zelfstandigheid
Sociale en communicatieve vaardigheden
Zelfvertrouwen
Flexibiliteit
Openheid
Creativiteit
Vakspecifieke doelen
Na het voltooien van “Project kunstvakken: vakdidactiek 1” kan de student een les of activiteit correct voorbereiden. Dit houdt o.a. in:
- de omschrijving van muzisch werken, kunsteducatie, … en een aantal begrippen uit de kunsteducatie weergeven en illustreren met praktijkvoorbeelden.
- het belang van kunsteducatie voor leerlingen verwoorden
- een actieve kunsteducatieve les opbouwen vanuit een concept en bestaande activiteit kritisch bespreken aan de hand van kwaliteitscriteria.
- doelstellingen correct formuleren vanuit de leerbehoeften.
- een gepaste didactische werkvorm en opdrachten kiezen binnen de kunstdiciplines.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (project kunstvakken) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (project kunstvakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. project kunstvakken: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B5R046)
Inhoud
In dit didactische luik bestudeer je wat kunsteducatie/ artistieke vorming is, maakt je kennis met veelgebruikte terminologie en het belang van cultuur in het onderwijs. Vervolgens leer je vanuit de visie van de leerplannen doelgericht werken, beschouwen en creëren, opdrachten formuleren, concepten bepalen om uiteindelijk zelfstandig activiteiten en lessen op te kunnen bouwen.
Studiemateriaal
Verplicht
Crul, K. (2022) De grote Zeppelin, Didactiek voor kunstzinnige vorming in het secundair onderwijs, ISBN 978-94-6337-269-5.
Toelichting werkvorm
• Hoorcollege
• Onderwijsleergesprek
• Werkcollege
• Individuele opdrachten
• Groepsopdrachten
Evaluatieactiviteiten
project kunstvakken: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B70635)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5R046 - project kunstvakken: vakdidactiek 1 | 1-20/20 puntenschaal |
deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
EVO 1: mondeling examen (70%)
EVO 2: analyseren en ontwerpen van een kunsteducatieve activiteit (30%)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.