Project kunstvakken: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B3R048)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Crul Koen (coördinator) |  Crul Koen
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering. 

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan. 

5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk. Hij integreert inzichten van (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek in zijn praktijk, voert praktijkgericht onderzoek in de eigen context uit en stuurt – in samenspraak met het schoolteam – de praktijk bij. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

3.b.1.   Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds

3.c.1.    Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …

3.d.1.   Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek 

3.e.1.   Lerenden doelgericht begeleiden in het leerproces

3.e.6.   Lerenden motiveren om door te zetten, zichzelf uit te dagen en de lat voor zichzelf hoog te leggen

4.2.     Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren

 

Internationale competenties (ICOM)

ICOMS 4 -  PERSOONLIJKE GROEI 

Zelfstandigheid  

Sociale en communicatieve vaardigheden 

Zelfvertrouwen 

Flexibiliteit 

Openheid  

Creativiteit  

 

Vakspecifieke doelen

Na het voltooien van “Project kunstvakken: vakdidactiek 1” kan de student een les of activiteit correct voorbereiden. Dit houdt o.a. in:

  • de omschrijving van muzisch werken, kunsteducatie, … en een aantal begrippen uit de kunsteducatie weergeven en illustreren met praktijkvoorbeelden.
  • het belang van kunsteducatie voor leerlingen verwoorden
  • een actieve kunsteducatieve les opbouwen vanuit een concept en bestaande activiteit kritisch bespreken aan de hand van kwaliteitscriteria.
  • doelstellingen correct formuleren vanuit de leerbehoeften.
  • een gepaste didactische werkvorm en opdrachten kiezen binnen de kunstdiciplines. 

 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. project kunstvakken: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B5R046)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Crul Koen
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In dit didactische luik bestudeer je wat kunsteducatie/ artistieke vorming is, maakt je kennis met veelgebruikte terminologie en het belang van cultuur in het onderwijs. Vervolgens leer je vanuit de visie van de leerplannen doelgericht werken, beschouwen en creëren, opdrachten formuleren, concepten bepalen om uiteindelijk zelfstandig activiteiten en lessen op te kunnen bouwen.

 

Verplicht
Crul, K. (2022) De grote Zeppelin, Didactiek voor kunstzinnige vorming in het secundair onderwijs, ISBN 978-94-6337-269-5. 

• Hoorcollege
• Onderwijsleergesprek
• Werkcollege
• Individuele opdrachten
• Groepsopdrachten

Evaluatieactiviteiten

project kunstvakken: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B70635)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5R046 - project kunstvakken: vakdidactiek 11-20/20 puntenschaal
deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

EVO 1: mondeling examen (70%)
EVO 2: analyseren en ontwerpen van een kunsteducatieve activiteit (30%)
 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.