Plastische opvoeding: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B3R043)
Doelstellingen
DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN (DLR)
1. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt. De klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.
3. De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheert de domeinspecifieke vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands (Engels/Frans) naar leerlingen en integreert ICTtoepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
3.a.1. De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren
3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds
c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten
Vakspecifieke doelen
Na het voltooien van “Plastische opvoeding: vakdidactiek 1” kan de student:
- De vormende waarde van plastische opvoeding verwoorden.
- De beeldende beginsituatie van leerlingen van de eerste graad achterhalen.
- De visie van de leerplannen eerste graad secundair onderwijs toepassen in basislessen PO.
- De opbouw van een les plastische opvoeding weergeven en een bestaande les kritisch bespreken aan de hand van kwaliteitscriteria.
- Plastische en technische problemen uitschrijven in concrete doelstellingen.
- Geschikte media kiezen en adequaat gebruiken.
- Een les plastische opvoeding voorbereiden en uitschrijven.
- Correcte vaktaal gebruiken in communicatie, zowel schriftelijk als mondeling.
- Verwoorden hoe je de werkplek efficiënt en doelgericht kunt organiseren.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (plastische opvoeding) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (plastische opvoeding) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. plastische opvoeding: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B5R041)
Inhoud
In vakdidactiek 1 wordt gewerkt aan visieontwikkeling enerzijds en de concrete leerinhoudelijke invulling van PO-lessen voor de eerste graad A en B stroom anderzijds. De beeldende beginsituatie, leerplanstudie, eindtermen en ontwikkelingsdoelen worden behandeld. Typische didactische werkvormen en hulpmiddelen komen in de lessen ruim aan bod. De plastische en technische problematiek, eigen aan het vak, worden toegelicht en gekoppeld aan concrete voorbeelden. Op die manier worden de studenten maximaal voorbereid op de praktijk van het lesgeven.
Studiemateriaal
Verplicht
-Boermans, B. (2010). Beeldende Begrippen. Arnhem: Lambo. ISBN 978 90 773 1896 6. - Naslagwerk
-Leerplannen PO. 1e graad A en B stroom. www.vvkso.be. - Website
-Losbladig lesmateriaal, powerpointpresentaties en opdrachten. - Toledo
- Digitale methode 'Laat maar zien' (groepsabonnement via de hogeschool) https://www.laatmaarleren.nl/#!/home
Aanbevolen
-De Visser, A. (2006). Hardop kijken. Nijmegen: Sun.
ISBN 978 90 616 8251 6.
-Boermans, B., de Graaff, J., e.a. (2006). Plat-Vorm, beeldende vormgeving, leerboek, deel 1 + 2. Arnhem: Lambo.
ISBN 978 90 773 1827 5. -
Toelichting werkvorm
• Hoorcollege
• Onderwijsleergesprek
• Individuele opdracht
Evaluatieactiviteiten
plastische opvoeding: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B70630)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5R041 - plastische opvoeding: vakdidactiek 1 | 1-20/20 puntenschaal |
Deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
Examen tijdens de examenperiode
Eerste examenkans tijdens de eerste examenperiode:
- 40 % kennis leerstof: mondeling examen
Eerste examenkans tijdens de tweede examenperiode:
- 60 % opdrachten (met mogelijkheid tot mondelinge presentatie)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Examentype en -vorm blijven ongewijzigd (t.o.v. de eerste examenkans).
Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode:
- 40 % kennis leerstof: mondeling examen
- 60 % herwerken opdrachten