Katholieke godsdienst: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B3R034)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
D'haene Jessika (coördinator) |  D'haene Jessika |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

 Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

1.      De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.  

2.      De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.  

3.      De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

4.      De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs communiceert en werkt samen met externe partners om het welbevinden en/of de leerkansen van de lerenden te verhogen. Hij bouwt een breed netwerk uit.  

5.      De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

1.2. Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden. 

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen

1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel 

3.a.1.     De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren 

3.b.1.    Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds 

3.b.4.    De lerenden uitdagen om eigen doelstellingen te bepalen en de lat voor zichzelf hoog te leggen 

3.c.1.     Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, … 

3.d.1.    Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek  

3.d.2.    Onderwijstechnologie functioneel inzetten 

4. 1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen  

5.2 Vertrouwen in de mogelijkheden van elke lerende 

5.5 Respect hebben voor en passend omgaan met de totale persoon van de lerende (fysieke en mentale mogelijkheden, gedrag, taal en emoties en opvattingen) en zijn context (= holistisch denken) 

5.6 Bevorderen van individuele ontplooiing, mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid, participatie en veerkracht bij de lerenden 

6.4 De diversiteit in de groep aanwenden om een open blik bij lerenden te stimuleren Een authentieke, empathische en accepterende houding aannemen in relatie met lerenden  

7.2.c Bewust en kritisch zijn ten aanzien van de superdiverse samenleving en de rol hierin van opvoeding in onderwijs 

7.3 Openstaan voor andere referentiekaders en hierover communiceren 

7.4 Omgaan met multiperspectiviteit 

 

 

Internationale competenties (ICOM)

Taalvaardigheid

Taalstrategieën hanteren

 

Interculturele competentie  

Culturele (zelf)kennis  

Culturele ontvankelijkheid

Multiperspectiviteit

 

Vakspecifieke doelen

De student:

-          Heeft inzicht in wat zinvol godsdienstonderwijs betekent op basis van het begeleiden van jongeren met levensvragen, het begeleiden van jongeren in hun levensbeschouwelijke groei

-          Verwerft inzicht in het concept van de katholieke dialoogschool

-          Verwerft inzicht in het concept van hermeneutisch communicatief godsdienstonderwijs

-          Leert lesvoorbereidingen opstellen voor het vak godsdienst en maakt hiervoor gebruik van het stappenplan

-          Verwerft inzicht in de visie en de samenstelling van het geactualiseerd leerplan en de meest courante werkboeken in het godsdienstonderwijs

-          Leert werken met diverse werkvormen in functie van een doelgerichte hermeneutische levensbeschouwelijke communicatie

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. katholieke godsdienst: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B5R033)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
D'haene Jessika |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

  • Evolutie in het godsdienstonderwijs
  • Hermeneutisch communicatief godsdienstonderwijs: met leerlingen het levensbeschouwelijk gesprek aangaan en hermeneutische en levensbeschouwelijke knooppunten stellen en ontrafelen.
  • Godsdienstles als het begeleiden van leerlingen in het omgaan met levensvragen
  • Visie en samenstelling van het geactualiseerd leerplan: terreinen, terreindoelen, perspectieven, ingrediënten, ILC, …
  • Maken van lesvoorbereiding (voorblad, lesvoorbereiding zelf)
  • Werkvormen toelichten, voorbereiden, uitvoeren en evalueren in functie van een doelgerichte hermeneutische levensbeschouwelijke communicatie:
    - werken in de godsdienstles met bord, digitale dia’s en powerpoint als inhoudelijke structurering en vastzettingspunt;
    - werken met methodieken om meningen, standpunten en visies te verzamelen en doelgericht te integreren in het levensbeschouwelijk gesprek;
    - werken met creatieve gespreksmethodieken;
    - werken met informatieve teksten, beeldende teksten, songs, Bijbelteksten, bibliodrama.
  • Specifieke websites voor godsdienstleerkrachten leren kennen (ideeën en bruikbaar materiaal voor de lespraktijk).

 

Verplicht

  • Niet gepubliceerde syllabus en studiemateriaal per inhoudsonderdeel  - Toledo
  • Powerpointpresentaties - Toledo
  • Geactualiseerd leerplan Rooms-Katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs (in boekvorm of digitaal)
  • Documenten op www.kuleuven.be/thomas/ - Website
  • Raadplegen en gebruik van godsdienstdidactische vakliteratuur en materiaal - Website
  • Bibliotheek

• Hoorcollege
• Onderwijsleergesprek
• Werkcollege
• Individuele opdracht
 

Evaluatieactiviteiten

katholieke godsdienst: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B70623)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5R033 - katholieke godsdienst: vakdidactiek 11-20/20 puntenschaal
Deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

Partiële of permanente evaluatie, met (afrondend) examen tijdens de examenperiode

Eerste examenkans tijdens de eerste examenperiode:

  • opdracht vakdidactiek: 25%
  • mondeling examen: 25%

Eerste examenkans tijdens de tweede examenperiode:

  • opdracht vakdidactiek waarin werkvormen toegepast worden in lesvoorbereidingen (eventueel uitgeprobeerd tijdens de stage) 50%

 


 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode:

  • herwerken opdrachten indien score onder de 10/20
  • opdracht vakdidactiek eerste semester: 25%
  • mondeling examen vakdidactiek eerste semester: 25% 
  • opdracht vakdidactiek tweede semester waarin werkvormen toegepast worden: 50%