Geschiedenis: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B3R030)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.
2. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
4. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs communiceert en werkt samen met externe partners om het welbevinden en/of de leerkansen van de lerenden te verhogen. Hij bouwt een breed netwerk uit.
5. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1.De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2. Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
3.a.1. De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren
3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds
3.b.4. De lerenden uitdagen om eigen doelstellingen te bepalen en de lat voor zichzelf hoog te leggen
3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.d.1. Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek
3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten
3.1. Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
3.2. (Praktijkgericht) (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek en vakliteratuur over nieuwe ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied, het onderwijs en de maatschappij opvolgen en integreren in de eigen onderwijspraktijk
6.4 De diversiteit in de groep aanwenden om een open blik bij lerenden te stimuleren
7.2.b. Bewust en kritisch zijn ten aanzien van regionale en internationale maatschappelijke ontwikkelingen (sociaal, politiek, economisch, …) en de impact hiervan op onderwijs.
7.2.c. Bewust en kritisch zijn ten aanzien van de superdiverse samenleving en de rol hierin van opvoeding in onderwijs
7.3 Openstaan voor andere referentiekaders en hierover communiceren
7.4 Omgaan met multiperspectiviteit
Vakspecifieke doelen
De student…
-heeft inzicht in wat zinvol geschiedenisonderwijs betekent op basis van de sleutelcompetenties historisch bewustzijn.
-leert lesvoorbereidingen voor het vak geschiedenis opstellen en maakt hiervoor gebruik van het stappenplan.
-maakt kennis met leerplannen en de meest courante leermethodes in het Vlaamse geschiedenisonderwijs.
-leert werken met uiteenlopende historische bronnen als leveranciers van informatie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (geschiedenis) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (geschiedenis) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. geschiedenis: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B5R029)
Inhoud
De aanpak valt uiteen in vier delen:
1. kennismaken met sleutelcompetenties historisch bewustzijn, leerplannen en handboeken
2. opstellen van lesvoorbereidingen (op basis van een stappenplan)
3. kennismaken met leerplannen / eindtermen en de meest courante leermethodes
4. kennismaken met brede waaier van historisch bronnen, aspecten van bronnenkritiek en hoe bronnen in te zetten in de lespraktijk
Studiemateriaal
Verplicht aan te kopen via webshop en/of te downloaden via Toledo:
- Debaere S. & P. Boussemaere (2024). Vakdidactiek geschiedenis 1. VIVES, campus Brugge, niet-gepubliceerd.
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels,…) op Toledo
Online te raadplegen via academic software:
- Sapiens 1 (2024). Leerwerkboek. Uitg. Van In (ISBN 9789464706147)
Aanbevolen:
- Wilschut A., van Straaten, D., van Riessen M. (2023) Geschiedenisdidactiek. Handboek voor de vakdocent. Bussum: uitgeverij Coutinho. (ISBN 9789046908815) - Boek
Toelichting werkvorm
• Hoorcollege
• Onderwijsleergesprek
• Werkcollege
• Individuele opdrachten
• Groepsopdrachten
Evaluatieactiviteiten
geschiedenis: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B70619)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5R029 - geschiedenis: vakdidactiek 1 | 1-20/20 puntenschaal |
Deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans tijdens de tweede examenperiode:
Vakdidactiek bestaat uit twee evaluatieonderdelen:
- EVO 1: vakdidactiek 60% mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
- EVO 2: taken 40% individuele opdrachten
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode:
Vakdidactiek bestaat uit twee evaluatieonderdelen:
- EVO 1: vakdidactiek 60% mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
- EVO 2: taken 40% herwerken opdrachten