Fysica: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B3R028)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Leroy Lieve (coördinator) |  Leroy Lieve
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

1.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.

3.De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
3.a.1.   De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren
3.b.1.   Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds.
3.c.1.   Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.d.2.   Onderwijstechnologie functioneel inzetten
4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren

 

Vakspecifieke doelen
De student bereidt een les of een activiteit correct voor, rekening houdend met alle elementen van het didactisch model en van de vakdidactische kennis.
Dit houdt o.a. in:

  • de beginsituatie van de leerlingengroep achterhalen (vaardigheden en kennis)
  • doelstellingen correct formuleren
  • met diverse media en leermiddelen werken
  • digitale vaardigheden functioneel inzetten
  • een gepaste didactische werkvorm kiezen en diverse didactische werkvormen gebruiken
  • het onderscheid tussen de deductieve en de inductieve methode verwoorden en concreet uitleggen aan de hand van een voorbeeld uit de fysica
  • de soorten vraagstukken onderscheiden en vraagstukken doelgericht selecteren
  • onderzoeken uitvoeren volgens de wetenschappelijke methode waarbij de student het demonstratie- en leerlingenproefmateriaal didactisch correct hanteert
  • wetenschappelijke vaardigheden en didactische principes toepassen
  • de leerplannen op een constructieve manier gebruiken bij het voorbereiden van de lessen
  • kritisch en/of creatief denken, handelen en reflecteren
  • correcte vakterminologie gebruiken, zowel schriftelijk als mondeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. fysica: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B5R027)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Leroy Lieve
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In fysica: vakdidactiek 1 ligt het accent op het inoefenen en het leren integreren van de principes uit de algemene didactiek binnen de didactische aanpak van fysica. Hier worden ook oefenkansen gecreëerd in verband met de verschillende componenten van het didactisch model. 

Praktijksessies met uittesten, demonstreren en verklaren van proeven aansluitend bij de vakinhouden vormen belangrijke oefenmomenten. Specifieke opdrachten (met presentatie en bespreking) hebben als doel de creativiteit van de leraar in spe te prikkelen en te ontwikkelen.

  • Vakvisie fysica 
  • Studie van leerplannen 
  • Bepalen van lesdoelen vanuit het leerplan en/of onderwerp
  • Didactische principes eigen aan het onderwijsvak
  • Vaak gebruikte werkvormen zoals onderwijsleergesprek, doceren, demonstratieproef, leerlingenproef...
  • Het oplossen van vraagstukken
  • Onderzoekscompetenties 
  • Belang van wetenschappelijke methode en onderzoekend werken 
  • Opstellen van een lesvoorbereiding

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo:

  • Aanvullend losbladig lesmateriaal, opdrachtendossier, documentatie
  • Overzicht van aanbevolen boeken, vakliteratuur, beeldmateriaal en websites bij verschillende onderwerpen van de vakinhoud

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Kortland K., Mooldijk A., & Poorthuis H. (red.) (2017) Handboek natuurkundedidactiek. Amsterdam: Epsilon Uitgaven. ISBN 9789050411639

Verplicht te raadplegen:

  • Leerplannen fysica: te downloaden van de website van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap – website

Aanbevolen:

  • Leerboeken fysica en natuurwetenschappen eerste en tweede graad - (Digitale) Bibliotheek

• Onderwijsleergesprek
• Werkcollege (praktijksessies)
• Individuele opdracht
• Groepsopdracht

 

 

 

Evaluatieactiviteiten

fysica: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B70617)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5R027 - fysica: vakdidactiek 11-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans tijdens de tweede examenperiode:
EVO1: 70 % opdrachten met mondelinge toelichting - in de loop van beide semesters (permanente evaluatie)
EVO2: 30 % mondeling examen tijdens de examenperiode (tweede examenperiode)

Bijzondere bepalingen:
De opdrachten fysica vakdidactiek worden in een opdrachtfiche en een opdrachtendossier op Toledo in Fysica: vakdidactiek 1 gepubliceerd.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode:
EVO1: 70 % opdrachten herwerken
EVO2: 30 % mondeling examen tijdens de examenperiode