Frans: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B3R026)

3 studiepuntenFrans24 urenBeide semestersBeide semesters
Strubbe Ingrid (coördinator) |  Strubbe Ingrid
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

BOUWSTEEN (te verwerven)

  • 1.1 De vakinhoudelijke kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 
  • 1.2 Ondersteunende competenties verwerven en inzetten
  • 9.4 Het beste uit zichzelf halen
  • 9.5 Verantwoordelijkheid nemen voor eigen handelen
  • 10 Leren omgaan met eigen veerkracht
  • 14.2 Discreet omgaan met informatie van/over lerenden
  • 14.3 Constructief omgaan met feedback

BOUWSTEEN (na te streven)

1.3 Verbinden verschillende vakgebieden en link met LP leggen

1.4 Werk kaderen in maatschappelijk/internationaal geheel

2.1 Verwoorden standpunt over onderwijs en maatschappij

3b Doelstellingen formuleren

3c Leer- en ontwikkelingsomgeving ontwerpen en concretiseren

3d Ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen inzetten

3e Ontwerpen en voorzien begeleiding en evaluatie proces

4.1 Aannemen onderzoekende en reflectieve houding

4.2 Durven innoveren binnen eigen didactiek

5 Pedagogische relatie opbouwen met lerenden

6 Werken aan en met de sociale vaardigheden van de lerenden

7.1 Ontwikkelen eigen visie op werk binnen onderwijs

7.2 Ontwikkelen kritische zin t.a.v. zichzelf, onderwijs en wereld

7.3 Open staan voor andere visies, referentiekaders, …

8.3 Kritisch-creatief omgaan met eigen en andere visies, ….

9.6 Zich kritisch-loyaal opstellen binnen de onderwijscontext

13 Werken in team in functie van een betere schoolcultuur

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Frans: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B5R025)

3 studiepuntenFransWerkvorm: College24 urenBeide semestersBeide semesters
Strubbe Ingrid
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In de eerste opleidingsfase verwerven de studenten reeds een inzicht in de didactiek van het Frans als vreemde (tweede) taal, zoals die wordt onderwezen in de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs, en dit vanzelfsprekend in relatie tot de algemene didactiek.
Ook de didactische werkvormen, gebruikt bij het aanleren van de vaardigheden enerzijds, van de taalelementen en de Franse cultuur anderzijds komen uitgebreid aan bod.
Als inleiding tot de praktijk worden ook een aantal modellessen gevolgd, uitvoerig besproken en gelinkt aan de cursus.

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Strubbe, I. (2024). Frans: Vakdidactiek 1. ACCO.

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

• Onderwijsleergesprek
• Hoorcollege

Evaluatieactiviteiten

Frans: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B70616)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5R025 - Frans: vakdidactiek 11-20/20 puntenschaal
Deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

EVO1 : vakdidactische toepassingen 50%

EVO2 : mondeling examen tijdens de examenperiodes in januari en juni 50%

 

Bijzondere bepalingen:
Voor elke niet gemaakte opdracht bekomt de student een 0.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Taken die niet ingediend werden doorheen het jaar, worden alsnog gemaakt voor het herexamen.

De materie moet opnieuw gestudeerd worden.