Elektriciteit: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B3R022)
Doelstellingen
COMPETENTIES
1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen
1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 De leerinhouden selecteren
1.4 De leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten
1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
4 De leraar als organisator
4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren
Attitudes
A3 kritische ingesteldheid
bereid zijn zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren alvorens een stelling in te nemen
A4 leergierigheid
actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen
A5 organisatievermogen
erop gericht zijn de taken zodanig te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden
A6 zin voor samenwerking
bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken
DOELEN
Na het voltooien van “Elektriciteit: vakdidactiek 1” kan de student:
- de opbouw van het secundair onderwijs verduidelijken.
- de opbouw van de leerplannen verduidelijken.
- een lesvoorbereiding opstellen om leerplandoelstellingen te bereiken rekening houdend met de beginsituatie, leerinhoud, methode, uitrusting en didactische wenken.
- een les analyseren en daarbij de positieve elementen en de elementen voor verbetering aanhalen.
- het verschil in aanpak van leerinhouden binnen de verschillende finaliteiten weergeven.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Brugge) (elektriciteit (niet voor nieuwe studenten)) 44 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) (elektriciteit (niet voor nieuwe studenten)) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. elektriciteit: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B5R021)
Inhoud
In de lessen vakdidactiek 1 werken we toe naar het correct opstellen van een lesvoorbereiding.
Hierbij verkennen we eerst de structuur van het onderwijs, de verschillende leerplannen, de beginsituatie, inhouden, methode, werkvormen, 'evaluatie', didactische middelen...
Het geheel wordt stapsgewijs aangeleerd via de docent, video opnames, leerplannen, syllabus, didactisch materiaal...
Elke student geeft twee keer een microteaching.
Studiemateriaal
- Syllabus aangeboden via het leerplatform.
Toelichting werkvorm
• Hoorcollege
• Onderwijsleergesprek
• Individuele opdracht
Evaluatieactiviteiten
elektriciteit: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B70612)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
B5R021 - elektriciteit: vakdidactiek 1 | 1-20/20 puntenschaal |
Deelexamen januari | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans tijdens de eerste examenperiode:
- 15% opdrachten en permanente evaluatie
Eerste examenkans tijdens de tweede examenperiode:
- 70% mondeling examen
- 15% opdrachten en permanente evaluatie
De evaluatie van de microteaching gebeurt op basis van voorbereiding en aanwezigheid tijdens de sessie. Als een student gewettigd afwezig is voor de microteaching, dan moet deze ingehaald worden.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode:
- 30% herwerken van de opdrachten (enkel de opdrachten waarvaan je een onvoldoende scoorde mag je herwerken)
- 70% mondeling examen