Elektriciteit: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B3R022)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

COMPETENTIES

1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen
1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 De leerinhouden selecteren
1.4 De leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten
1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
4 De leraar als organisator
4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren

Attitudes
A3 kritische ingesteldheid
bereid zijn zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren alvorens een stelling in te nemen
A4 leergierigheid
actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen
A5 organisatievermogen
erop gericht zijn de taken zodanig te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden
A6 zin voor samenwerking
bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken

DOELEN

Na het voltooien van “Elektriciteit: vakdidactiek 1” kan de student:

  • de opbouw van het secundair onderwijs verduidelijken.
  • de opbouw van de leerplannen verduidelijken.
  • een lesvoorbereiding opstellen om leerplandoelstellingen te bereiken rekening houdend met de beginsituatie, leerinhoud, methode, uitrusting en didactische wenken.
  • een les analyseren en daarbij de positieve elementen en de elementen voor verbetering aanhalen.
  • het verschil in aanpak van leerinhouden binnen de verschillende finaliteiten weergeven.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. elektriciteit: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B5R021)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In de lessen vakdidactiek 1 werken we toe naar het correct opstellen van een lesvoorbereiding. 

Hierbij verkennen we eerst de structuur van het onderwijs, de verschillende leerplannen, de beginsituatie, inhouden, methode, werkvormen, 'evaluatie', didactische middelen...

Het geheel wordt stapsgewijs aangeleerd via de docent, video opnames, leerplannen, syllabus, didactisch materiaal...

Elke student geeft twee keer een microteaching. 

  • Syllabus aangeboden via het leerplatform.

• Hoorcollege
• Onderwijsleergesprek
• Individuele opdracht
 

 

Evaluatieactiviteiten

elektriciteit: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B70612)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5R021 - elektriciteit: vakdidactiek 11-20/20 puntenschaal
Deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans tijdens de eerste examenperiode:

- 15% opdrachten en permanente evaluatie

 

Eerste examenkans tijdens de tweede examenperiode:
- 70% mondeling examen

- 15% opdrachten en permanente evaluatie

De evaluatie van de microteaching gebeurt op basis van voorbereiding en aanwezigheid tijdens de sessie. Als een student gewettigd afwezig is voor de microteaching, dan moet deze ingehaald worden.
 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans tijdens de derde examenperiode:
- 30% herwerken van de opdrachten (enkel de opdrachten waarvaan je een onvoldoende scoorde mag je herwerken)

- 70% mondeling examen