Biologie: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B3R015)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Maebe Diederik (coördinator) |  Maebe Diederik |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.  

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

3.a.1. De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren  

3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds  

  3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …  

3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten  

4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen   

10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren  

 

Vakspecifieke doelen 

De student bereidt een les of een activiteit correct voor, rekening houdend met alle elementen van het didactisch model en van de vakdidactische kennis.  

Dit houdt o.a. in:  

  • de beginsituatie van de leerlingengroep achterhalen (vaardigheden en kennis)  
  • doelstellingen correct formuleren  
  • met diverse media en leermiddelen werken  
  • digitale vaardigheden functioneel inzetten  
  • een gepaste didactische werkvorm kiezen en diverse didactische werkvormen gebruiken  
  • het onderscheid tussen de deductieve en de inductieve methode verwoorden en concreet uitleggen aan de hand van een voorbeeld uit de biologie/natuurwetenschappen 
  • onderzoeken uitvoeren volgens de wetenschappelijke methode waarbij de student het demonstratie- en leerlingenproefmateriaal didactisch correct hanteert  
  • wetenschappelijke vaardigheden en didactische principes toepassen  
  • de leerplannen op een constructieve manier gebruiken bij het voorbereiden van de lessen  
  • kritisch en/of creatief denken, handelen en reflecteren  
  • correcte vakterminologie gebruiken, zowel schriftelijk als mondeling.  

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. biologie: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B5R015)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Maebe Diederik |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In biologie/natuurwetenschappen: vakdidactiek 1 ligt het accent op het inoefenen en het leren integreren van de principes uit de algemene didactiek binnen de didactische aanpak van natuurwetenschappen.  

Hier worden ook oefenkansen gecreëerd in verband met de verschillende componenten van het didactisch model.  

Specifieke opdrachten hebben als doel de creativiteit van de leraar in spe te prikkelen en te ontwikkelen.  

Lesactiviteiten:   

  • Vakvisie natuurwetenschappen/biologie/fysica   
  • Studie van leerplannen   
  • Bepalen van lesdoelen vanuit het leerplan en/of onderwerp   
  • Didactische principes eigen aan het onderwijsvak   
  • Vaak gebruikte werkvormen zoals onderwijsleergesprek, doceren, demonstratieproef, leerlingenproef, ...   
  • Onderzoekscompetenties   
  • Belang van wetenschappelijke methode en onderzoekend werken   
  • Opstellen van een lesvoorbereiding   

 

 

Verplicht
-Losbladig lesmateriaal en powerpoints - Toledo
-Opdrachten  - Toledo
 

Tijdens interactieve lessen wordt de basis van de vakdidactiek voor biologie verkend. Hieraan worden opdrachten gekoppeld die de student toelicht tijdens het examen.

Evaluatieactiviteiten

biologie: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B70607)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5R015 - biologie: vakdidactiek 11-20/20 puntenschaal

Mondeling examen in juni. Dit examen omvat een bevraging van de inhouden die tijdens dit OPO aan bod komen en het geven van een toelichting bij de examenopdrachten (lesvoorbereiding, onderzoek volgens natuurwetenschappelijke methode en studie van leerboeken).

De evaluatie van de microteaching gebeurt op basis van voorbereiding en aanwezigheid tijdens de sessie. Als een student gewettigd afwezig is voor de microteaching, dan moet deze ingehaald worden.

 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.