Aardrijkskunde: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B3R013)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Decleir Brian (coördinator) |  Decleir Brian |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar. 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen  

1.4 De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel  

2.1 Een onderbouwd standpunt verwoorden over onderwijskundige, maatschappelijke en internationale thema’s  

2.2 Lokale gebeurtenissen en omgangsvormen in een internationale context plaatsen  

2.4 Veranderingen in het belang van een duurzame samenleving realiseren  

2.5 Deelnemen aan culturele activiteiten en getuigen van een culturele bagage    

3.a.1 De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren  

3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. aardrijkskunde: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B5R013)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Decleir Brian |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Aardrijkskunde, wat is dat voor een vak? Hoe bereid ik een aardrijkskundeles goed voor? Hoe geef ik een goede aardrijkskundeles?

Deze vragen leiden ons door de cursus. We passen de didactiek vooral toe op de leerstof en het leerplan van de eerste graad secundair onderwijs. De kennis en het inzicht uit onze lessen aardrijkskunde gebruiken we om handboeken en documentatie te toetsen op hun wetenschappelijke en didactische waarde. We volgen de actualiteit en gebruiken ze functioneel in onze les.
De interesse van de studenten, actualiteit, … kunnen de inhoud beïnvloeden.

Vakinhoud:

  • Visie op het vak aardrijkskunde
  • De lesvoorbereiding aardrijkskunde
  • Leermiddelen en leermethodes in functie van structuur - bord
  • De leerplannen
  • Basiswerkvormen
  • ICT in de aardrijkskunde
  • Basiskennis voor de aardrijkskundeleerkracht 1: parate kennis België en leerinhouden 1e graad SO (1e leerjaar)
  • Basiskennis voor de aardrijkskundeleerkracht 2: parate kennis België en Europa en leerinhouden 1e graad SO (1e en 2e leerjaar)

Verplicht

  • Steegen, A. (red) (2018). Vakdidactiek aardrijkskunde - leraar worden en zijn. Pelckmans Pro. boek (via De Standaard)
  • Slegers, L. et al. (2019). Zone 1, leerwerkboek A-stroom. Kalmthout: Pelckmans.
  • Goemans, A., et al. (2019). Polaris 1, leerwerkboek A-stroom. Kalmthout: Pelckmans.
  • Van Broeck, C. et al (2020) Telescoop 2 leerwerkboek A-stroom. Van In
  • Goemans, A. et al (2020) Polaris 2 leerwerkboek A-stroom. Mechelen: Plantyn.
  • Callemeyn, J., et al. (2022). Plantyn Algemene Wereldatlas. Mechelen: Plantyn.
  • VVSKO. Leerplan Aardrijkskunde, 1e graad. Brussel: VVSKO leerplan (online)

 

Aanbevolen

  • Tijdens reizen, uitstappen, ..., aandacht hebben voor wat interessant is voor je lessen aardrijkskunde.
  • Volgen van de actualiteit via verschillende media. 

• Onderwijsleergesprekken
• Oefeningen
• Zelfstudie
• Opdrachten

Evaluatieactiviteiten

aardrijkskunde: vakdidactiek 1 (B-VIVN-B70606)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
B5R013 - aardrijkskunde: vakdidactiek 11-20/20 puntenschaal
Deelexamen januari1-20/20 puntenschaal

EVO 1: 80 % opdrachten
EVO 2: 20 % examen basiskennis 1 en 2 (schriftelijk), atlasgebruik niet toegestaan.

De parate kennisexamens kunnen doorheen het jaar of tijdens de examenperiode georganiseerd worden, afhankelijk van de studenten zelf.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Bij de herkansing worden de eerder ingediende opdrachten herwerkt. 

Daarnaast worden ook de parate kennis examens opnieuw afgelegd.