Levensbeschouwelijke blik 1 (B-VIVN-B3R001)

3 studiepuntenNederlands18 urenBeide semestersBeide semesters
Dekorte Koen (coördinator) |  Dekorte Koen
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)

10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen

We vertrekken vanuit een breed levensbeschouwelijke baseline die iedere leraar meekrijgt tijdens de opleiding en waarin de levensbeschouwelijke competentie van elke leraar centraal staat en waarin we ook onze institutionele identiteit als katholieke lerarenopleiding binnenbrengen.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Levensbeschouwelijke blik 1 (B-VIVN-B5R001)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht18 urenBeide semestersBeide semesters
Dekorte Koen
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

De wijze waarop je aankijkt tegen wat het leven waardevol en zinvol maakt, heeft een invloed op de wijze waarop je het beroep van leerkracht invult. De dagdagelijkse omgang met jongeren in het secundair onderwijs is niet waardevrij en vraagt een voortdurende verheldering van de eigen levensbeschouwelijke positie. Het vak focust op het vertrouwd geraken met de betekenis en het belang van jouw persoonlijke levensbeschouwelijke overtuiging. In een eerste delen maken we kennis met 'levensbeschouwelijk leren'. In een tweede thema wordt dit verder inhoudelijk uitgediept in confrontatie met de Bijbelse grondintuïties en langspeelfilms.
Van de student wordt verwacht dat je jezelf wil wagen aan dat proces van aanbod en communicatie. Daarnaast is het filmverhaal vandaag een onderschatte, spirituele vindplaats. Van de student wordt verwacht dat hij een eigen standpunt kan innemen t.o.v. enkele vragen die voortkomen uit de belangrijkste maatschappelijke verschuivingen op levensbeschouwelijk vlak (secularisering, pluralisering, individualisering).

Daarnaast wordt aandacht besteed aan de eigen ethische professionaliteit (deel 1).

Verplicht

  • losbladig lesmateriaal - Toledo
  • multimedia materiaal - Toledo


colleges

zelfstudie

individuele opdrachten, groepsopdrachten en coaching in de flipped classroom

visie van langspeelfilms

Evaluatieactiviteiten

Levensbeschouwelijke blik 1 (B-VIVN-B70598)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

EVO 1: mondeling examen tijdens de tweede examenperiode over de leerstof en inhouden 'levensbeschouwelijke blik 1'  - 80%

EVO 2: reflectie opdracht ethische professionaliteit 1 - 20%

 

Bijzondere bepalingen:
Om te kunnen slagen voor EVO1 is het aangewezen dat de student de films en beeldfragmenten die behoren tot de leerstof gezien heeft.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

EVO 1: mondeling examen tijdens de tweede examenperiode over de leerstof en inhouden 'levensbeschouwelijke blik 1'  - 80%

EVO 2: herwerken van de reflectie opdracht ethische professionaliteit 1 - 20%