Doelstellingen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Voortraject lager onderwijs) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
- Educatievebachelor in het lager onderwijs (na vooropleiding bachelor kleuter (58 sp) of secundair onderwijs (67 sp)) (Brugge) (Vooropleiding bachelor kleuteronderwijs (58 sp.)) 67 sp.
- Educatievebachelor in het lager onderwijs (na vooropleiding bachelor kleuter (58 sp) of secundair onderwijs (67 sp)) (Brugge) (Vooropleiding bachelor secundair onderwijs (67 sp.)) 67 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs - na onderwijsgerelateerd bachelor- of masterdiploma (90 sp.) of na ander bachelor- of masterdiploma (100 sp.) (Brugge) 100 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Wereldoriëntatie (B-VIVN-B5QA21)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel worden volgende onderdelen behandeld:
Onder ‘natuur en techniek:
- Levende systemen:
We bestuderen de systematiek van het dierenrijk en het plantenrijk. Hierbij focussen we op specifieke aanpassingen van dieren en planten inzake bouw, voortplanting, levensbehoeften en omgeving.
We onderzoeken de relaties tussen deze organismen onderling in een bepaald ecosysteem en hoe de mens daar een invloed op heeft.
We verdiepen ons ook in het menselijk lichaam (zintuigen, bewegingsstelsel, spijsvertering, voeding, ademhaling, bloedsomloop, immuunsysteem en voortplanting).
- Niet levende systemen:
We verkennen magnetisme, elektriciteit, energie, kracht, beweging en constructies. We stellen van vast dat techniek en natuurlijke verschijnselen hand in hand gaan.
Onder ‘tijd’:
- Periodisering van de geschiedenis
- Geschiedenis van Vlaanderen
We staan stil bij de verschillende historische tijdsperiodes, van de oudste tijden tot de eigen tijd. Er worden verbanden gelegd tussen historische verschijnselen en de tijdsomstandigheden en verklaringen gezocht voor de evolutie van mensen, samenlevingsvormen, leefomstandigheden, opvattingen, … om zo tot historisch besef te komen. Aandacht voor bronnenmateriaal en kaartgebruik.
Onder ‘ruimte’:
Aandacht voor de diverse elementen die deel uitmaken van de omgeving. Er wordt steeds gestart vanuit de observatie van de omgeving en van daaruit wordt inhoudelijk verder gebouwd. De aarde als planeet en als woonplaats, een blik op de maatschappij, het gebruik van diverse bronnen en een inhoudelijk deel over 'verkeer- en mobiliteitseducatie'.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis (editie 2023). Lier: Van In.
Digitaal materiaal:
- www.canonvanvlaanderen.be
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie
"Studenten die dat wensen kunnen in overleg met de docenten een gedeelte van de contactmomenten (college, practicum, …) op de campus bijwonen die georganiseerd worden voor de opleidingsonderdelen 'Oriënteren op tijd, ruimte en samenleving' (B3QA15) en 'Oriënteren op natuur en techniek' (B3QA17).
Evaluatieactiviteiten
Wereldoriëntatie (B-VIVN-B79777)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EVO 1 (natuur en techniek – 2 SP waarvan 1 SP ‘natuur’ en 1 SP ‘techniek’): 100% schriftelijk examen
EVO 2 (tijd – 1 SP): 100% schriftelijk examen
EVO 3 (ruimte – 1 SP): 100% mondeling examen
Bijzondere bepaling:
Studenten die beschikken over een onderwijsgerelateerd diploma leggen de examens tijdens de eerste examenperiode af.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Idem eerste examenkans