Wereldoriëntatie (B-VIVN-B3QA21)

4 studiepuntenNederlands32 urenEerste semesterEerste semester
D'Hondt Leslie (coördinator) |  D'Hondt Leslie |  Debaere Steven |  Fiers Stephan |  Sahin Ernst |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Wereldoriëntatie (B-VIVN-B5QA21)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum32 urenEerste semesterEerste semester
D'Hondt Leslie |  Debaere Steven |  Fiers Stephan |  Sahin Ernst |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

In dit opleidingsonderdeel worden volgende onderdelen behandeld:

 

Onder ‘natuur en techniek:

  • Levende systemen:

We bestuderen de systematiek van het dierenrijk en het plantenrijk. Hierbij focussen we op specifieke aanpassingen van dieren en planten inzake bouw, voortplanting, levensbehoeften en omgeving.

We onderzoeken de relaties tussen deze organismen onderling in een bepaald ecosysteem en hoe de mens daar een invloed op heeft.

We verdiepen ons ook in het menselijk lichaam (zintuigen, bewegingsstelsel, spijsvertering, voeding, ademhaling, bloedsomloop, immuunsysteem en voortplanting).

  • Niet levende systemen:

We verkennen magnetisme, elektriciteit, energie, kracht, beweging en constructies. We stellen van vast dat techniek en natuurlijke verschijnselen hand in hand gaan.

 

Onder ‘tijd’:

  • Periodisering van de geschiedenis
  • Geschiedenis van Vlaanderen

We staan stil bij de verschillende historische tijdsperiodes, van de oudste tijden tot de eigen tijd. Er worden verbanden gelegd tussen historische verschijnselen en de tijdsomstandigheden en verklaringen gezocht voor de evolutie van mensen, samenlevingsvormen, leefomstandigheden, opvattingen, … om zo tot historisch besef te komen. Aandacht voor bronnenmateriaal en kaartgebruik.

 

Onder ‘ruimte’:

Aandacht voor de diverse elementen die deel uitmaken van de omgeving. Er wordt steeds gestart vanuit de observatie van de omgeving en van daaruit wordt inhoudelijk verder gebouwd. De aarde als planeet en als woonplaats, een blik op de maatschappij, het gebruik van diverse bronnen en een inhoudelijk deel over 'verkeer- en mobiliteitseducatie'. 

Aanvullend leermateriaal op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop: 

  • Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis (editie 2023). Lier: Van In.

Digitaal materiaal:

  • www.canonvanvlaanderen.be

Begeleide zelfstudie

"Studenten die dat wensen kunnen in overleg met de docenten een gedeelte van de contactmomenten (college, practicum, …) op de campus bijwonen die georganiseerd worden voor de opleidingsonderdelen 'Oriënteren op tijd, ruimte en samenleving' (B3QA15) en 'Oriënteren op natuur en techniek' (B3QA17).

Evaluatieactiviteiten

Wereldoriëntatie (B-VIVN-B79777)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

EVO 1 (natuur en techniek – 2 SP waarvan 1 SP ‘natuur’ en 1 SP ‘techniek’): 100% schriftelijk examen

EVO 2 (tijd – 1 SP): 100% schriftelijk examen

EVO 3 (ruimte – 1 SP): 100% mondeling examen

 

Bijzondere bepaling: 

Studenten die beschikken over een onderwijsgerelateerd diploma leggen de examens tijdens de eerste examenperiode af. 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Idem eerste examenkans