Initiatief en verantwoordelijkheid stimuleren (B-VIVN-B3PA26)

3 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
Monstrey Eva (coördinator) |  Monstrey Eva |  Van Parys Bieke |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …  

3.e.1  Lerenden doelgericht begeleiden in het leerproces 

3.e.2 Effectieve feedup, feedback en feedforward geven, gericht op een growth mindset 

3.e.3 Lerenden begeleiden om zichzelf te evalueren en constructief om te gaan met feedback

3.e.4 Lerenden ondersteunen in het leren leren en het ontwikkelen van hun executieve functies  

3.e.5 Zelfstandigheid bij het leren en ontwikkelen verhogen  

5.6 Bevorderen van individuele ontplooiing, mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid, participatie en veerkracht bij de lerenden 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Initiatief en verantwoordelijkheid stimuleren (B-VIVN-B5PA26)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College21 urenTweede semesterTweede semester
Monstrey Eva |  Van Parys Bieke |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

In dit opleidingsonderdeel vertrekken we vanuit het belang van een open leerkrachthouding en begeleidingsstijl bij kleuters en leren we hoe je kleuters maximaal initiatief en verantwoordelijkheid laat opnemen. Volgende methodieken en handvaten komen daarbij aan bod: zelfsturing en ondernemingszin stimuleren, samen reflecteren, executieve functies versterken, filosoferen met kleuters, probleemoplossend denken en handelen, …  

 

 

Heylen, L. & Holvoet, M. (2020). Ruimte voor initiatief in het basisonderwijs met kleuters. Tielt: Lannoo. 

Losbladig materiaal op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Initiatief en verantwoordelijkheid stimuleren (B-VIVN-B80251)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% schriftelijk examen

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.