Initiatief en verantwoordelijkheid stimuleren (B-VIVN-B3PA26)
Doelstellingen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.e.1 Lerenden doelgericht begeleiden in het leerproces
3.e.2 Effectieve feedup, feedback en feedforward geven, gericht op een growth mindset
3.e.3 Lerenden begeleiden om zichzelf te evalueren en constructief om te gaan met feedback
3.e.4 Lerenden ondersteunen in het leren leren en het ontwikkelen van hun executieve functies
3.e.5 Zelfstandigheid bij het leren en ontwikkelen verhogen
5.6 Bevorderen van individuele ontplooiing, mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid, participatie en veerkracht bij de lerenden
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (Voortraject kleuteronderwijs) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Initiatief en verantwoordelijkheid stimuleren (B-VIVN-B5PA26)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel vertrekken we vanuit het belang van een open leerkrachthouding en begeleidingsstijl bij kleuters en leren we hoe je kleuters maximaal initiatief en verantwoordelijkheid laat opnemen. Volgende methodieken en handvaten komen daarbij aan bod: zelfsturing en ondernemingszin stimuleren, samen reflecteren, executieve functies versterken, filosoferen met kleuters, probleemoplossend denken en handelen, …
Studiemateriaal
Heylen, L. & Holvoet, M. (2020). Ruimte voor initiatief in het basisonderwijs met kleuters. Tielt: Lannoo.
Losbladig materiaal op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Initiatief en verantwoordelijkheid stimuleren (B-VIVN-B80251)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% schriftelijk examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.