Kinderen begeleiden (B-VIVN-B3PA15)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Depoorter Tina (coördinator) |  Depoorter Tina |  Ost Marleen |  Ryckebusch Elise |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …   

3.c.2 Universal Design for Learning toepassen in de leer- en ontwikkelingsomgeving   

3.c.5 Bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving een gestructureerde en stimulerende leef-, werk- en leerruimte bevorderen met aandacht voor een efficiënt les- en dagverloop passend in een korte- en langetermijnplanning   

3.e.1 Lerenden doelgericht begeleiden in het leerproces   

3.e.2 Effectieve feedup, feedback en feedforward geven, gericht op een growth mindset. Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken 

7.1 Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken  

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Kinderen begeleiden (B-VIVN-B5PA15)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Depoorter Tina |  Ost Marleen |  Ryckebusch Elise |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

Kleuters zijn gedreven om de wereld te verkennen, op prikkels in te spelen en betekenis te geven aan wat ze tegenkomen. Ze willen zaken ontdekken, zelf ervaren en doen. Wat kleuters zelf kiezen, boeit hen meer dan wat je ze oplegt en stimuleert hun ontwikkeling. In dit opleidingsonderdeel geven we aan hoe je dit als leerkracht het best kan begeleiden. In de lijn van het ervaringsgericht werken verdiepen we ons in het vrije kleuterinitiatief. Je leert hoe je het vrije spelen en spelen en leren in groepen kan organiseren en inpassen in een evenwichtige dag- en weekplanning. We bekijken hoe je een goede didactische houding kan aannemen en een krachtige ontwikkelomgeving kan scheppen. We reiken je de tools aan om stimulerend in interactie te gaan met kinderen, een rijke vraagstelling te hanteren en goede feedback te geven. We onderzoeken welke begeleidingsstijl je het best aanneemt in verschillende situaties. Met deze inhouden op zak ben je in staat om kinderen gepast te begeleiden zodat je hun ontwikkeling maximaal stimuleert.  

 

 

Algoet, M. (2016). Maximaal megataal. Antwerpen: Garant.   

Brouwers, H. (2019). Kiezen voor het jonge kind. AH Bussum: Coutinho. 

Laevers, F. (2019). Ervaringsgericht werken in de basisschool met kleuters. Leuven: Lannoo Campus - CEGO. 

z.n. (2022). Kinderen begeleiden: cursusmateriaal op toledo. Brugge: Vives Hogeschool.   

Hoorcollege - Individuele opdracht

De student moet de geziene theorie toetsen aan de praktijk.

Evaluatieactiviteiten

Kinderen begeleiden (B-VIVN-B79465)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% schriftelijk examen

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De wijze van evalueren in tweede zittijd is analoog aan de wijze van evalueren in eerste zittijd.