Verbinden met mezelf en de kinderen (B-VIVN-B3PA01)

6 studiepuntenNederlands48 urenBeide semestersBeide semesters
Depoorter Tina (coördinator) |  Baeten Liesbeth |  Cnockaert Yoni |  Crul Koen |  Depoorter Tina |  Goekint Céline |  Hardyns Linsey |  Keppens Karen |  Michiels Hilde |  Ost Marleen |  Rotsaert Lieve |  Van Eecke Lien |  Van Helleputte Bert |  Van Parys Bieke |  Vanderiviere Yentl |  Vermeulen Jana |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

Reflectie- en agogische vaardigheden 

4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen  

7.1 Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken 

7.2.a Bewust en kritisch zijn ten aanzien van zichzelf en zijn rol als opvoeder binnen onderwijs 

7.3 Openstaan voor andere referentiekaders en hierover communiceren 

10.1 Voor je eigen mening durven opkomen op een professionele en verantwoorde manier

10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren

10.3 Copingstrategieën hanteren om veerkrachtig en positief in het beroep en het leven te staan

13.1 Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgeving ontwerpen, benutten en erover reflecteren 

13.4 Samen met het schoolteam een visie en /of de leerlijnen bespreken, uitwerken, aftoetsen en realiseren 

13.5 De expertise en diversiteit van alle collega’s respecteren en benutten 

13.6 Zowel het eigen functioneren in het team, de pedagogische en didactische opdracht als de kwaliteitszorg in het algemeen in team bespreken en bijsturen 

 

 

Levensbeschouwelijke en ethische grondhouding 

8.1 Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader

8.2 Een professionele verbindende identiteit ontwikkelen en hanteren in dialoog met de opleidingsvisie op leraar zijn

8.3 In een open en respectvolle dialoog met andere ziens- en levenswijzen het eigen referentiekader en het eigen handelen bevragen en verdiepen en aldus kritisch-creatief leren vanuit multiperspectiviteit

9.1 Bewust zijn van de eigen persoonlijkheid en de eigen waarden en normen en de impact ervan op de sociale, morele en identiteitsontwikkeling van lerenden

9.2 Een holistisch mens- en wereldbeeld hanteren: In je rol als leraar essentiële waarden voorleven zoals respect, verbondenheid, kwetsbaarheid, rechtvaardigheid en duurzaamheid. In je rol als leraar een ethiek hanteren die primair gericht is op het belang van de lerenden en op de doelen van opvoeding en onderwijs. In je rol als leraar steeds de mens blijven zien in de lerende, de collega, de ouder en de externe partner.

9.4 Het beste uit jezelf halen

9.5 Verantwoordelijkheid nemen voor het eigen handelen

9.6 Zich kritisch-loyaal opstellen ten aanzien van het beleid, het team, de ouders en de lerenden

 

PLT

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden 

4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen  

4.5 Levenslang leren vanuit professionaliseringsnoden

 

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Verbinden met mezelf en de kinderen (B-VIVN-B5PA01)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht48 urenBeide semestersBeide semesters
Baeten Liesbeth |  Cnockaert Yoni |  Crul Koen |  Depoorter Tina |  Goekint Céline |  Hardyns Linsey |  Keppens Karen |  Michiels Hilde |  Ost Marleen |  Rotsaert Lieve |  Van Eecke Lien |  Van Helleputte Bert |  Van Parys Bieke |  Vanderiviere Yentl |  Vermeulen Jana |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

Het  opleidingsonderdeel  ' verbinden met mezelf en de kinderen ' bestaat uit reflectie- en agogische vaardigheden (2,5 SP), levensbeschouwelijke en ethische grondhouding (1SP) en persoonlijk leertraject (PLT) (2,5 SP). 

In de lessen reflectie- en agogische vaardigheden en levensbeschouwelijke en ethische grondhouding komen de volgende thema's aan bod: 

  • Kennismaking en wie ben ik? 
  • Verbindende communicatie
  • Talenten
  • Veerkracht
  • Mens- en wereldbeeld
  • Reflecteren
  • Groepsdynamiek (samenwerken)
  • Feedback

In de uren PLT wordt er per student een individueel pakket aan workshops samengesteld om te differentiëren en indien nodig te remediëren.  Ook de individuele reflectie-gesprekken kaderen binnen dit thema.

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

Verplicht aan te kopen via de webshop:

Baeten, L. Dufour, L. & Vandekerckhove, A. Verbinden met jezelf’ (2022). VIVES campus Brugge, niet gepubliceerd (syllabus agogische vaardigheden en reflecties)

 

Evaluatieactiviteiten

Verbinden met mezelf en de kinderen (B-VIVN-B79452)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% mondeling examen

Studenten houden een logboek van hun eigen leertraject binnen ‘verbinden met jezelf en de kinderen’ bij.  Hier kunnen eigen reflecties naar aanleiding van de les in opgenomen worden, alsook oefeningen in de les of ervaringen uit de workshops.  De vorm van het logboek kiezen de studenten zelf: digitaal, op papier, een combinatie tekeningen en tekst, uitspraken die blijven hangen, beelden of foto’s... Studenten presenteren hun eigen professionele groei adhv of op basis van hun logboek gedurende 15 minuten tijdens mondeling examen (examenperiode) aan de docenten van dit opleidingsonderdeel en dienen een werkstuk RZL en Ethiek in. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

100% mondeling examen: presenteren van het herwerkte logboek