Interculturele pedagogiek (B-VIVN-B3P622)

5 studiepuntenNederlands28 urenTweede semesterTweede semester
Coens Joke (coördinator) |  Coens Joke |  N.
Extern KU Leuven
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

  • Begrijpen wat cultuur en interculturaliteit betekenen.
  • Belangrijke uitdagingen in het onderwijs en de opvoeding met betrekking tot interculturaliteit kunnen benoemen.
  • Centrale concepten en theorieën met betrekking tot interculturaliteit kennen en met elkaar kunnen vergelijken.
  • Aanpak van de uitdagingen op beleidsniveau kunnen verantwoorden op basis de inzichten van de cursus.

• Van de studenten wordt verwacht dat ze al hebben kennis gemaakt met inleidende thema's uit de pedagogische wetenschappen en uit de deeldomeinen ervan.

• Van de studenten wordt verwacht dat ze internationale interesse aan de dag leggen en over voldoende talenkennis beschikken om tekstmateriaal in het Nederlands en het Engels en te verwerken.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Interculturele pedagogiek (B-VIVN-B5P622)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College28 urenTweede semesterTweede semester
Coens Joke |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

In een eerste, theoretische deel biedt het opleidingsonderdeel een grondige reflectie op de betekenis en rol van cultuur voor de pedagogische relatie in diverse contexten. We beginnen met een klassieke omschrijving van de notie van cultuur als geheel van gedeelde waarden, normen en opvattingen (d.i. mentalistisch cultuurconcept). Daarna verbreden we deze dominante notie van cultuur naar een hedendaags antropologische begrip van cultuur als de wijze waarop de individuele, interpersoonlijke en sociale werkelijkheid betekenis krijgt doorheen lokale praktijken (d.i. interpretatief cultuurconcept). We besteden hierna aandacht aan acculturatieprocessen (zoals assimilatie, integratie of segregatie), meervoudige identiteiten in een context van migratie en verschillende ideologieën/modellen van diversiteit op structureel niveau (zoals pluralisme, assimilatie en kleurenblindheid). De notie van ‘integratie’ wordt kritisch bestudeerd. 

In het tweede deel gaan we vanuit deze begripsontwikkeling dieper in op enkele centrale thema's van pedagogische praktijken in de multiculturele gastsamenleving(en). De theoretische inzichten worden met name toegepast op vlak van de gezinsopvoeding, de opvoedingsondersteuning en het onderwijs. We staan stil bij culturele verschillen in de opvoeding bij diverse etnische groepen in de samenleving en de implicaties van deze verschillen voor opvoedingsondersteuning. Speciaal aandacht gaat hierbij naar de linguïstische dimensie en de kwestie van meertaligheid. We ontwikkelen tevens een analyse van de diversiteitsdebatten in de pedagogische werkvelden die in de context van interculturaliteit vorm krijgen doorheen verschillende ideologieën/modellen van diversiteit. De implicaties voor het onderwijs en de praktijk van (toekomstige) leraren komt (inleidend) aan bod.

Agirdag, O. (2020) Onderwijs in een Gekleurde Samenleving. Berchem: EPO.

Aanvullend studiemateriaal en collegepresentaties worden doorgegeven via Toledo.

De lessen van dit opleidingsonderdeel gaan door in de eerste helft van het tweede semester. 

Van de studenten wordt verwacht dat ze de hoorcolleges voorbereiden door de teksten en de collegepresentaties vooraf te bestuderen.

Evaluatieactiviteiten

Interculturele pedagogiek (B-VIVN-B78205)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL

De studenten volgen het opleidingsonderdeel aan de KULAK in het kader van het voortraject en leggen ook examen af op de KULAK. Ook de tweede examenkans kan enkel aan de KULAK afgelegd worden. Er wordt door VIVES geen aparte tweede examenkans georganiseerd.​

 

Het examen is gesloten boek en bestaat uit 40 meerkeuzevragen.

Voor de scoringsmethode wordt een hogere cesuur toegepast, waarbij de slaaggrens op 25/40 ligt.

Voor de omrekening van het aantal goede antwoorden naar het uiteindelijke cijfer zal onderstaande formule gebruikt worden:

z = 10 + (10/(40-25))*(y-25).

Hierbij staat:

y voor de ruwe score (nl. het aantal correcte antwoorden)

z voor het eindcijfer van de student op 20

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor de presentatie is geen herkansing mogelijk. Het resultaat van de eerste examenkans wordt behouden.