Erasmus+ (30SP) (B-VIVN-B3P082)

30 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Van Eecke Lien (coördinator) |  Van Eecke Lien |  Verstraete Elly |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

LEARNING OUTCOMES

1. De Bachelor in het onderwijs begeleidt leerlingen in complexe school- en klascontexten bij hun leer- en ontwikkelingsproces.  Rekening houdend met de beginsituatie van de klasgroep en de belevingswereld van het individuele kind zorgt hij voor gepaste begeleiding, formuleert hij algemene en concrete doelen, selecteert hij passende leerinhouden en leerervaringen, aangepaste ontwikkelingsmaterialen, werk- en groeperingsvormen.  Hij functioneert autonoom en gebruikt hiervoor het Standaardnederlands.

2. De Bachelor in het onderwijs creëert een aangenaam en uitdagend speel-, leer- en leefklimaat in de klas en op school, met oog voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het fysieke welzijn van de klasgroep en het individuele kind. Hij hanteert een zorgbrede aanpak en speelt  positief  in op de sociale, culturele en talige diversiteit binnen de klasgroep. Hij bevordert  emancipatie,  individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie.

3. De Bachelor in het onderwijs heeft een grondig inzicht in de brede ontwikkeling van het kind en beheerst de basiskennis - waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen -  m.b.t. inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Nederlands, wiskundige initiatie, wereldoriëntatie, muzische vorming en lichamelijke opvoeding, en leergebiedoverschrijdende thema’s.  Hij hanteert een kritische, geïntegreerde en mediawijze aanpak en volgt recente ontwikkelingen op.

5. De Bachelor in het onderwijs stuurt zijn functioneren bij en innoveert  aan de hand van een systematische, kritische reflectie op de eigen professionele praktijk vanuit relevante theoretische denkkaders en inzichten uit onderwijsonderzoek. 

7. De Bachelor in het onderwijs werkt teamgericht en neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het schoolbeleid.

9. De Bachelor in het onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en over het beroep van de leraar en zijn plaats in de samenleving, ook in internationaal perspectief.

10. De Bachelor in het onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op het sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke terrein.

 

DOELSTELLINGEN

Na het voltooien van “ERASMUS+ L ” kan de student stil staan bij de competenties van de beginnende leraar. De competenties zullen verder gerealiseerd worden afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden en overeenkomstig de noden ende behoeften van de studieperiode in het buitenland en van de student zelf. De competenties zijn afhankelijk van het gevolgde programma (opleidingsonderdelen of stage).

•De student kan voor zichzelf competenties selecteren en deze concretiseren in werkpunten en actiepunten.

•De student kan reflecteren op zijn/haar groeiproces in die competenties/werkpunten/actiepunten.

 

INTERNATIONALE COMPETENTIES

ICOMS 1 - TAALCOMPETENTIES

a. Vaardigheden : begrijpen lezen spreken schrijven

b. b Groeien in taal (woordenboek)

ICOMS 2 - INTERCULTURELE COMPETENTIES

a. Culturele zelfkennis

b. Culturele flexibiliteit

c. Culturele ontvankelijkheid

d. Culturele relationele competentie

e. Culturele communicatieve competentie

f. Culturele conflicthantering

g. Multiperspectiviteit

ICOMS 3 - GLOBAAL ENGAGEMENT

a. Internationale oriëntatie

b. Opinievorming

c. Actieve maatschappelijke betrokkenheid

d. Inzet voor maatschappelijk betrokken organisaties

ICOMS 4 - PERSOONLIJKE GROEI

a. zelfstandigheid

b. sociale en communicatieve vaardigheden

c. zelfvertrouwen

d. flexibiliteit

e. openheid

f. creativiteit

g. duidelijk toekomstbeeld

h. emotionele stabiliteit

ICOMS 5 - INTERNATIONALE VAKKENNIS

a. je vakgebied in een internationale context kunnen plaatsen

b de cultuurgebondenheid van zijn discipline zien (zie ook competentie 3)

c. kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen

d. internationale organisaties relevant voor de discipline kennen


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
B3P085 : stage kleuteronderwijs 3f (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

30 sp. Erasmus+ (30SP) (B-VIVN-B5P082)

30 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdrachtTweede semesterTweede semester
Van Eecke Lien |  Verstraete Elly |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

Het programma wordt bepaald door de host institution.

 

Het studiemateriaal wordt bepaald door de 'host institution'.

De toelichting werkvorm wordt bepaald door de host institution.

Evaluatieactiviteiten

Erasmus+ (30SP) (B-VIVN-B72497)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans

  • 100% Transscript of records

Bijzondere bepalingen:

De student neemt in het buitenland een programma van 30 studiepunten op. Dit is het equivalent van een periode van zes maanden. De studie in het buitenland bij een partnerinstelling van de katholieke hogeschool VIVES wordt academisch erkend.

De eindbeoordeling gebeurt op basis van de omzetting van de scores op het Transcript of Records naar VIVES-scores (volgens het ECTS-systeem).

Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Zie hiervoor bepalingen OER art 50