cognitieve neurowetenschappen (B-VIVN-B3P054)
Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- de meest gebruikte neurowetenschappelijke methodes en hun voor- en nadelen te beschrijven.
- cognitie, emotie, perceptie en gedrag in verband brengen met de structuur en de functies van hersensystemencognitie en gedrag in verband te brengen met hersenstructuren en hersenmechanismen
- kritisch na te denken over het belang van neurowetenschappelijk onderzoek voor leren en instructie.
Begintermen
Er wordt verwacht dat de studenten de basisnoties uit de opo’s cognitieve psychologie, ontwikkelingspsychologie en gedragsneurowetenschappen beheersen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Voortraject psychologie en pedagogische wetenschappen (i.s.m. KULAK)) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (Voortraject psychologie en pedagogische wetenschappen (i.s.m. KULAK)) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. cognitieve neurowetenschappen (B-VIVN-B5P079)
Inhoud
Inleiding in de verschillende methodes van cognitieve neurowetenschappen (functionele beeldvorming, electro-encephalografie, patiënten-studies, breinstimulatie…)
De relatie tussen cognitie en het brein bekeken vanuit verschillende domeinen relevant voor leren en instructie (rekenen en wiskunde, lezen, aandacht en geheugen)
Het belang van (cognitieve) neurowetenschappen voor educatie. Er zal o.a. stilgestaan worden bij het communicatie tussen disciplines (neuroscience<>education) en neuromythes.
Studiemateriaal
- Internationale wetenschappelijke teksten.
- Slides hoorcolleges (Toledo).
Toelichting onderwijstaal
Seminaries (zie opdracht portfolio) kunnen door een niet-Nederlandstalige gastdocent verzorgd worden.
Toelichting werkvorm
Studenten worden verwacht actief te participeren tijdens de begeleide collaboratieve sessies
Evaluatieactiviteiten
cognitieve neurowetenschappen (B-VIVN-B78847)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL |
De studenten volgen het opleidingsonderdeel aan de KULAK in het kader van het voortraject en leggen ook examen af op de KULAK. Ook de tweede examenkans kan enkel aan de KULAK afgelegd worden. Er wordt door VIVES geen aparte tweede examenkans georganiseerd.
Evaluatie
De permanente evaluatie bestaat uit drie delen:
1. Voorbereiding en actieve medewerking tijdens contactmomenten. Studenten krijgen bij aanvang van elk college een korte vraag. De scores die studenten halen op elk van die vragen worden herleid tot 5 van de 20 punten. Een student mag maximaal twee vragen niet beantwoorden (vb. door ziekte). De score (op 5) wordt dan berekend op basis van de overblijvende antwoorden. Als er meer dan 2 vragen niet zijn beantwoord, dan wordt dit onderdeel gequoteerd als NA en is de score op dit onderdeel 0/5. Indien een student door omstandigheden langere tijd afwezig is, dient het didactisch team gecontacteerd te worden voor een oplossing.
2. Studenten stellen een portfolio samen waarin ze rapporteren over 5 “activiteiten” gerelateerd aan de lessen. Elke case moet bestaan uit a) een korte omschrijving van de activiteit (seminarie, artikel…), b) een beschrijving van de link met de cursus en c) een persoonlijke reflectie over wat de student hier zelf uithaalde. De portfolio is goed voor 5 van de 20 punten.
3. Er zullen 2 stellingen aangeleverd worden gerelateerd aan de cursus (eentje na de helft van de lessen, één na het eind van de lessen). De opdracht is een eigen mening te formuleren op basis van wetenschappelijke literatuur en bevindingen. Elke stelling is goed voor 5 van de 20 punten
Voorwaarden
De taal- en vormvereisten van het porfolio en de stellingen worden apart gequoteerd als geslaagd/niet geslaagd. Studenten moeten geslaagd zijn op de taal- en vormvereisten om te slagen voor de deelopdracht (= ontvankelijkheidsvoorwaarde). Bij niet slagen op de taal- en vormvereisten wordt de deelopdracht als niet afgelegd (NA) beschouwd, wat in de puntentelling neerkomt op score 0 voor de deelopdracht.
De deadline voor het indienen van het portfolio en de stellingen worden bij de start van de lessenreeks gecommuniceerd. Wanneer de inleveringstermijn van een deelopdracht niet wordt gerespecteerd, wordt deze beschouwd als niet-ingeleverd (NA), wat in de puntentelling neerkomt op 0 voor deze opdracht.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Indien een student niet geslaagd is voor het geheel kan de student herkansen op onderdeel 2 (portfolio) en 3 (stellingen).
Studenten dienen een herwerkt portfolio in, waarbij ze op het voorblad duidelijk aangeven welke wijzigingen zijn aangebracht.
Voor de herkansing van deel 3 dienen studenten een essay te schrijven over twee nieuwe stellingen. Er is geen overdacht mogelijk van deelpunten op de stellingen uit de eerste examenkans.
Er is geen herkansing mogelijk op onderdeel 1, de score van dit onderdeel wordt automatisch overgedragen naar de derde examenperiode.