onderwijs in relatie tot samenleving en cultuur (B-VIVN-B3P026)
Doelstellingen
Aan het eind van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
• de positie van onderwijs in een brede maatschappelijke (sociale, culturele, economische, politieke) context duiden;
• de uitgangspunten en betekenis toelichten en toepassen van een aantal theoretische kaders die de relatie tussen onderwijs en samenleving/cultuur conceptualiseren;
• ten aanzien van actuele kwesties op het raakvlak van onderwijs en samenleving/cultuur een standpunt innemen, formuleren en genuanceerd beargumenteren.
Begintermen
De studenten volgen het opleidingsonderdeel aan KULAK in het kader van het voortraject; zie https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/syllabi/n/P0L76BN.htm#activetab=doelstellingen_idm25577200
Geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Voortraject psychologie en pedagogische wetenschappen (i.s.m. KULAK)) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (Voortraject psychologie en pedagogische wetenschappen (i.s.m. KULAK)) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Onderwijs in relatie tot samenleving en cultuur (B-VIVN-B5P070)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel staat de studie van het onderwijs in een brede maatschappelijke context centraal. De aandacht gaat meer bepaald uit naar de wijze waarop sociale en culturele (en gerelateerde economische en politieke) factoren een invloed hebben op het onderwijs, de rol die onderwijs in de samenleving vervult en welke uitdagingen zich wat dit betreft stellen naar het onderwijs toe. Concreet is dit opleidingsonderdeel opgebouwd rondom actuele ontwikkelingen en uitdagingen op het raakvlak van onderwijs en samenleving/cultuur.
Studiemateriaal
- Tekstenbundel (zowel Nederlandstalige als Engelstalige boekhoofdstukken en wetenschappelijke artikelen) samengesteld door de docent
- PowerPointpresentaties, studiewijzer, video-opnames van contactmomenten (indien de aard van het contactmoment dit toelaat) en bijkomende informatie worden via Toledo beschikbaar gesteld
Toelichting werkvorm
Afhankelijk van de geselecteerde inhouden en kwesties worden verschillende contactmomenten georganiseerd. Het kan bijvoorbeeld gaan om hoorcolleges die de materie inleiden, interactiecolleges o.b.v. voorbereidingen van studenten, presentaties van of discussies door studenten, etc. In elk geval wordt verwacht dat studenten een actieve inbreng hebben in dit opleidingsonderdeel en voorbereid naar de contactmomenten komen. Bij de start van het opleidingsonderdeel wordt een gedetailleerde planning meegegeven via Toledo. Deze planning en het opzet van de contactmomenten zal verder verduidelijkt worden tijdens het eerste college.
Evaluatieactiviteiten
onderwijs in relatie tot samenleving en cultuur (B-VIVN-B77316)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL |
Evaluatievorm:
De evaluatie bestaat uit twee delen: (1) een mondeling examen, gesloten boek, tijdens de examenperiode en (2) een opdracht/werkstuk.
Beoordeling:
De puntenverdeling van het mondelinge examen en de opdracht zal via Toledo worden meegegeven bij de start van het semester. Dit geldt ook voor de indiendata van de opdracht en de criteria op basis waarvan de evaluatie van de opdracht zal gebeuren.
Voorwaarden:
- Wanneer de indiendata voor (een onderdeel van) de opdracht niet worden gerespecteerd, resulteert dit in de puntentelling in een nulscore voor dit onderdeel.
- Indien van toepassing (zie informatie medegedeeld bij de start van het semester) moeten studenten geslaagd zijn op de taal- en vormvereisten om te slagen voor de opdracht (= ontvankelijkheidsvoorwaarde). Bij niet slagen op de taal- en vormvereisten wordt de opdracht als niet afgelegd beschouwd, wat in de puntentelling neerkomt op een nulscore voor dit onderdeel
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De puntenverdeling, ontvankelijkheidsvoorwaarde en criteria om te slagen zijn identiek aan deze van de eerste examenkans.
Indien de student niet slaagt op dit opleidingsonderdeel worden geslaagde deelpunten op opdracht of het examen overgedragen naar de tweede examenkans. Studenten die niet geslaagd zijn voor de opdracht (en voor het volledige opleidingsonderdeel), dienen in de derde examenperiode een herwerkte versie in. De inzet van de herziene opdracht wordt vooraf besproken met de docent. De indiendeadline voor de herziene opdracht wordt tijdig medegedeeld via Toledo.