internationale competenties (B-VIVN-B3P019)
Doelstellingen
- De student verkent de internationale competenties, brengt zijn eigen referentiekader in kaart, benoemt sterktes en valkuilen met betrekking tot de persoonlijke en professionele identitet;
- De student kan de interculturele competenties benoemen en de vertaalslag maken naar de persoonlijke en professionele context.
- De student toont maatschappelijke betrokkenheid en kan doelen voor persoonlijk engagement formuleren.
Internationale competenties (ICOM):
1. Persoonlijk groei
2. Interculturele competentie
3. Taalcompetentie
4. Internationale betrokkenheid
5. Internationale vakkennis
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Erasmus+ L) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Erasmus+ XL) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (ICOS L) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (ICOS XL) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (VICKIE L) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (VICKIE XL) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (Erasmus+ L) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (Erasmus+ XL) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (ICOS L) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (ICOS XL) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (VICKIE L) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (VICKIE XL) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. internationale competenties (B-VIVN-B5P067)
Inhoud
Voorbereidingstraject internationalisering:
De studenten ontwikkelen hun internationale competenties. Er wordt aandacht besteed aan persoonlijke groei, interculturele competenties, taalcompetenties, internationale vakkennis en internationale betrokkenheid. De studenten passen deze competenties toe als voorbereiding op hun internationaal traject (ICOS, Erasmus+, V.I.C.K.I.E.)
Lessen Engels:
De lessen Engels zijn een boostercursus praktisch taalgebruik voor onderweg en op de bestemming. We focussen daarbij in de eerste plaats op spreekdurf en succesvolle communicatie. Voor de Erasmus-studenten is er specifieke aandacht voor onderwijsspecifieke vaktaal. Voor de studenten die op buitenlandse stage gaan we aan de slag met praktische klas- en schooltaal.
Studiemateriaal
Leerpad op Toledo
Toelichting werkvorm
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de practica vervangen worden door een online alternatief of een opdracht.
Evaluatieactiviteiten
internationale competenties (B-VIVN-B77127)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste en tweede examenkans:
- Dagboek voorbereidingsmodule internationalisering via Toledo Ultra m.b.t.elk van de internationale competenties
- Icoms worden via opdrachten op het leerpad geëvalueerd
- Engels: Ontwerp van een les binnen het vakgebied, waarvan 1 kort moment met een filmpje van 10 minuten wordt mondeling uitgevoerd.
- De spreekvaardigheid en mondelinge interactie wordt via permanente, progressieve evaluatie tijdens de lesmomenten opgevolgd.
- Taalvaardigheid : Mondelinge presentatie op een internationale padlet
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans:
- Herwerkte portfolio voorbereidingsmodule internationalisering (mondeling of schriftelijk, naar keuze)
- Engels: schriftelijk examen waarbij lees- en luistervaardigheid getoetst worden. Daarnaast is er een schrijfopdracht. De spreekvaardigheid en mondelinge interactie wordt via permanente, progressieve evaluatie tijdens de lesmomenten opgevolgd.