Gamifi-Ed: gameful learning (B-VIVN-B3JW17)

3 studiepuntenNederlands18 urenTweede semesterTweede semester
Goekint Céline (coördinator) |  Gheysen Riet |  Goekint Céline |  Mertens Tomas |  Schutijser Pieter |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen  

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden  

3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, … 

3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten 

4.2 Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren 

13.1 Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgeving ontwerpen, benutten en erover reflecteren 

 

Vakspecifieke doelen 

De studenten verwerven inzicht in:

  • de didactische meerwaarde van gamification in een klascontext 
  • het inzetten van communicatie in een leerrijke context
  • het inzetten van ICT- en mediatools in een klascontext

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Gamifi-Ed: gameful learning (B-VIVN-B5JW17)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht18 urenTweede semesterTweede semester
Gheysen Riet |  Goekint Céline |  Mertens Tomas |  Schutijser Pieter |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

1. De didactische meerwaarde van gamification + tips & tricks

2. Inzetten van communicatie in een leerrijke context

3. Inzetten van ICT-tools (Kahoot, Actionbound, Thinglink,...) in een klascontext

4. Inzetten van mediatools (powtoon, green screen, rapid mooc, podcast,...) in een klascontext

Aanvullend lesmateriaal (artikels, kennisclips, presentaties...) op Toledo. 

Groepsopdracht - Hoorcollege - Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten - Practicum

Evaluatieactiviteiten

Gamifi-Ed: gameful learning (B-VIVN-B80723)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student maakt voor de volledige keuzemodule Gamifi-ED een keuze tussen de verschillende onderdelen (Escape rooms, Bordspellen, Gamefull learning) om de producten te maken.
Het onderdeel XR wordt geïntegreerd en geëvalueerd in beide EVO's.

In deze volledige keuzemodule bestaat de evaluatie uit:

  • EVO 1: één groot product gamifi-ED: 60%
  • EVO 2: twee kleine producten gamifi-ED: 20% + 20%
     

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.