Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
1. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten
4.2 Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren
13.1 Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgeving ontwerpen, benutten en erover reflecteren
Vakspecifieke doelen
De studenten verwerven inzicht in:
- de didactische meerwaarde van gamification in een klascontext
- het inzetten van communicatie in een leerrijke context
- het inzetten van ICT- en mediatools in een klascontext
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Traject met een keuzemodule) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (Traject met een keuzemodule) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
- Educatief graduaat SO via Flex-traject (Brugge) 90 sp.
- Educatief graduaat SO via LIO-traject (Brugge) 90 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs Flex-traject (Brugge) 60 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs LIO-traject (Brugge) 60 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs dagonderwijs (Brugge) 60 sp.
- Flextraject: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
- Educatief graduaat SO via Combitraject (Brugge) (niet voor nieuwe studenten) 90 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs voor bachelors in de kunsten 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Gamifi-Ed: gameful learning (B-VIVN-B5JW17)
Inhoud
1. De didactische meerwaarde van gamification + tips & tricks
2. Inzetten van communicatie in een leerrijke context
3. Inzetten van ICT-tools (Kahoot, Actionbound, Thinglink,...) in een klascontext
4. Inzetten van mediatools (powtoon, green screen, rapid mooc, podcast,...) in een klascontext
Studiemateriaal
Aanvullend lesmateriaal (artikels, kennisclips, presentaties...) op Toledo.
Toelichting werkvorm
Groepsopdracht - Hoorcollege - Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten - Practicum
Evaluatieactiviteiten
Gamifi-Ed: gameful learning (B-VIVN-B80723)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De student maakt voor de volledige keuzemodule Gamifi-ED een keuze tussen de verschillende onderdelen (Escape rooms, Bordspellen, Gamefull learning) om de producten te maken.
Het onderdeel XR wordt geïntegreerd en geëvalueerd in beide EVO's.
In deze volledige keuzemodule bestaat de evaluatie uit:
- EVO 1: één groot product gamifi-ED: 60%
- EVO 2: twee kleine producten gamifi-ED: 20% + 20%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.