Roadtrip in de onderwijswereld: Internationale blik op onderwijs (B-VIVN-B3JW12)

3 studiepuntenNederlands18 urenTweede semesterTweede semester
Van De Moortel Klaartje (coördinator) |  Pieters Mikaël |  Van De Moortel Klaartje |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN (DLR)

1.4. De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel  

2.1. Een onderbouwd standpunt verwoorden over onderwijskundige, maatschappelijke en internationale thema’s  

4.3. (Praktijkgericht) (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek en vakliteratuur over nieuwe ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied, het onderwijs en de maatschappij opvolgen en integreren in de eigen onderwijspraktijk   

4.4. Inzicht verwerven in onderzoeksmethodologieën en -resultaten  

7.1. Een eigen visie op onderwijs, zorg en de schoolopdracht ontwikkelen, actualiseren en bespreekbaar maken  

7.2.b. Bewust en kritisch zijn ten aanzien van regionale en internationale maatschappelijke ontwikkelingen (sociaal, politiek, economisch, …) en de impact hiervan op onderwijs  

7.2.c. Bewust en kritisch zijn ten aanzien van de superdiverse samenleving en de rol hierin van opvoeding in onderwijs  

7.3. Openstaan voor andere referentiekaders en hierover communiceren  

7.4.Omgaan met multiperspectiviteit  

 

INTERCULTURELE COMPETENTIES (ICOM)

  • Interculturele competentie: 
    • De student verwerft kennis over andere culturen en wendt deze kennis in een aangepast manier aan met respect voor de uniciteit van iedere individuele persoon. 
    • De student benadert en begrijpt een situatie, vraagstuk of probleem vanuit meerdere culturele invalshoeken. 
  • Internationale betrokkenheid: 
    • De student vormt een gefundeerde mening over internationale maatschappelijk en/of politieke vraagstukken. 

 

VAKSPECIFIEKE DOELEN

  • Relevante informatie met betrekking tot een actueel thema uit (inter)nationaal onderwijsonderzoek selecteren.   
  • Een onderwijssysteem analyseren aan de hand van de resultaten binnen internationaal vergelijkend onderzoek.  
  • Een onderzoekende houding aannemen ten opzichte van internationale onderwijssystemen.  
  • Op een constructieve en leergierige manier omgaan en communiceren met mede-studenten van de lerarenopleiding uit een ander onderwijssysteem.  
  • Eigen en andere onderwijssystemen kritisch leren analyseren a.d.h.v. een SWOT-analyse.  
  • De voornaamste methoden om onderwijs internationaal te vergelijken beschrijven. 
  • Internationaal vergelijkend onderwijsonderzoek begrijpen en illustreren met voorbeelden.  
  • Internationale opinies over het onderwijs in Vlaanderen verklaren en duiden.  
  • Zelfstandig onderwijsthema’s in internationaal vergelijkend perspectief verkennen met gebruikmaking van relevante bronnen.  
  • Op een constructieve manier in gesprek gaan met internationale studenten met het oog op uitwisselen van onderwijservaringen. 
  • Discussies voeren over internationale onderwijssystemen.  
  • Resultaten vanuit internationaal vergelijkend onderzoek opzoeken, interpreteren en linken aan persoonlijke ervaringen.   

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Roadtrip in de onderwijswereld: Internationale blik op onderwijs (B-VIVN-B5JW12)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht18 urenTweede semesterTweede semester
Pieters Mikaël |  Van De Moortel Klaartje |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Secundair Onderwijs

We kijken in het OPO 'internationale blik op onderwijs' over het muurtje om inzichten te krijgen over hoe onderwijs anders (en beter?) kan. We plaatsen ons Vlaamse onderwijs in een internationaal perspectief. Andere onderwijssystemen vormen de inspiratie om de eigen blik op 'goed onderwijs' te verruimen. We ontdekken hoe andere culturen en landen onderwijs benaderen, hoe zij hun onderwijs organiseren en denken na over welke lessen wij daaruit kunnen trekken. We doen met andere woorden aan 'comparatieve pedagogiek'.

 

Het gebruikte materiaal (presentaties, artikels, linken, ...) wordt via Toledo aangeboden aan de student.

We werken tijdens dit OPO deels samen met internationale VICKIE-studenten die op dat moment een uitwisselingstraject volgen aan Vives. Tijdens de contactmomenten zal ruimte worden gemaakt om je te verdiepen in een specifiek onderwijssysteem, o.a. door deze VICKIE-studenten te interviewen. Samen met de theoretische input stelt dit je in staat om je eigen blik op onderwijs te verruimen.

Evaluatieactiviteiten