Doelstellingen
1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
4.2. Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren
13.1. Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgevingontwerpen, benutten en erover reflecteren
Doelen
De studenten kunnen:
- Een kunsteducatief project ontwerpen en (bege)leiden (uitvoeren);
- Op eigen niveau een artistieke presentatie (performance, toonmoment) maken vanuit groeimogelijkheden of eigen talent;
- Kunstzinnig werken (bv. workshops begeleiden) met een groep in de vijf domeinen: drama, dans, muziek, beeld en media;
- Een creatief groepsproces begeleiden;
- Meerdere domeinen aan elkaar koppelen in een activiteit;
- Met leerlingen een artistieke voorstelling maken (op klas/schoolniveau);
- Inspiratie voor kunsteducatieve projecten verzamelen;
- Zijn zich bewust van en houden rekening met het kunstzinnig werken in diverse groepen (bv. talig werken).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Traject met een keuzemodule) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (Traject met een keuzemodule) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
- Educatief graduaat SO via Flex-traject (Brugge) 90 sp.
- Educatief graduaat SO via LIO-traject (Brugge) 90 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs Flex-traject (Brugge) 60 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs LIO-traject (Brugge) 60 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs dagonderwijs (Brugge) 60 sp.
- Flextraject: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
- Educatief graduaat SO via Combitraject (Brugge) (niet voor nieuwe studenten) 90 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs voor bachelors in de kunsten 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Cultuureducatie op schoolniveau (B-VIVN-B5JW10)
Inhoud
In het OPO cultuureducatie op schoolniveau werken we het aanscherpen van de eigen culturele competenties.
De docenten muziek, dans, drama en beeld bieden inspiratie voor een verdieping in de wereld van de kunsten en wat kunst en cultuur kan betekenen op schoolniveau. In de module bezoek je het kunstencentrum ABC-huis dat zich situeert op de grens van kunst en educatie. In de module komen interessante theater/dans- en/of muziekvoorstellingen en museumeducatie aan bod. De verzamelde inspiratie wordt kunstig gebundeld op een digitaal platform. Daarnaast krijg je de kapstokken om een subsidieproject te bedenken, te schrijven en in te dienen. Het cultuurbeleid van een school screenen en aanbevelingen geven is het laatste onderdeel van deze module.
Studiemateriaal
Verplicht aan te kopen via de webshop:
- Crul, K. (2016) zeppelin, didactiek voor muzische vorming. Pelckmans.
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Toelichting werkvorm
Deze module bestaat uit een waaier aan werkvormen: stage, college's, ateliers, excursie …
Evaluatieactiviteiten
Cultuureducatie op schoolniveau (B-VIVN-B80732)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Cultuureducatie op school bevat twee schriftelijke opdrachten: analyse cultuurbeleid op school en subsidieaanvraag. (100%)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Herwerking van de opdrachten.