Cultuureducatie op schoolniveau (B-VIVN-B3JW10)

3 studiepuntenNederlands18 urenTweede semesterTweede semester
Michiels Hilde (coördinator) |  Beyne Sophie |  Crul Koen |  Michiels Hilde |  Vanderiviere Yentl |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

1.1.     De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden

3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …

4.2.  Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren

13.1.    Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgevingontwerpen, benutten en erover reflecteren

 

Doelen

De studenten kunnen: 

  • Een kunsteducatief project ontwerpen en (bege)leiden (uitvoeren); 
  • Op eigen niveau een artistieke presentatie (performance, toonmoment) maken vanuit groeimogelijkheden of eigen talent; 
  • Kunstzinnig werken (bv. workshops begeleiden) met een groep in de vijf domeinen: drama, dans, muziek, beeld en media; 
  • Een creatief groepsproces begeleiden; 
  • Meerdere domeinen aan elkaar koppelen in een activiteit; 
  • Met leerlingen een artistieke voorstelling maken (op klas/schoolniveau); 
  • Inspiratie voor kunsteducatieve projecten verzamelen; 
  • Zijn zich bewust van en houden rekening met het kunstzinnig werken in diverse groepen (bv. talig werken). 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Cultuureducatie op schoolniveau (B-VIVN-B5JW10)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht18 urenTweede semesterTweede semester
Beyne Sophie |  Crul Koen |  Michiels Hilde |  Vanderiviere Yentl |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

In het OPO cultuureducatie op schoolniveau werken we het aanscherpen van de eigen culturele competenties

De docenten muziek, dans, drama en beeld bieden inspiratie voor een verdieping in de wereld van de kunsten en wat kunst en cultuur kan betekenen op schoolniveau.  In de module bezoek je het kunstencentrum ABC-huis dat zich situeert op de grens van kunst en educatie. In de module komen interessante theater/dans- en/of muziekvoorstellingen en museumeducatie aan bod. De verzamelde inspiratie wordt kunstig gebundeld op een digitaal platform. Daarnaast krijg je de kapstokken om een subsidieproject te bedenken, te schrijven en in te dienen. Het cultuurbeleid van een school screenen en aanbevelingen geven is het laatste onderdeel van deze module. 

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Crul, K. (2016) zeppelin, didactiek voor muzische vorming. Pelckmans. 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

Deze module bestaat uit een waaier aan werkvormen: stage, college's, ateliers, excursie … 

Evaluatieactiviteiten

Cultuureducatie op schoolniveau (B-VIVN-B80732)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Cultuureducatie op school bevat twee schriftelijke opdrachten: analyse cultuurbeleid op school en subsidieaanvraag. (100%)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Herwerking van de opdrachten.