Kunsteducatief project  (B-VIVN-B3JW09)

9 studiepuntenNederlands54 urenTweede semesterTweede semester
Michiels Hilde (coördinator) |  Beyne Sophie |  Crul Koen |  Michiels Hilde |  Vanderiviere Yentl |  N.  | MinderMeer
VIVES N POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden

3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …

4.1 Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen 

4..2 Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren

13.1 Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgevingontwerpen, benutten en erover reflecteren

 

Doelen

  • Een kunsteducatief project ontwerpen en (bege)leiden (uitvoeren);
  • Op eigen niveau een artistieke presentatie (performance, toonmoment) maken vanuit groeimogelijkheden of eigen talent;
  • Kunstzinnig werken (bv. workshops begeleiden) met een groep in de vijf domeinen: drama, dans, muziek, beeld en media; 
  • Een creatief groepsproces begeleiden; 
  • Meerdere domeinen aan elkaar koppelen in een activiteit;
  • Met leerlingen een artistieke voorstelling maken (op klas/schoolniveau); 
  • Inspiratie voor kunsteducatieve projecten verzamelen; 
  • Zijn zich bewust van en houden rekening met het kunstzinnig werken in diverse groepen (bv. talig werken). 

 

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Kunsteducatief project  (B-VIVN-B5JW09)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht54 urenTweede semesterTweede semester
Beyne Sophie |  Crul Koen |  Michiels Hilde |  Vanderiviere Yentl |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

Kunsteducatief project bestaat uit twee delen:

  • het creëren van een voorstelling voor een jong publiek 
  • een klasdoorbrekend kunsteducatief project op schoolniveau 

De voorstelling en het aansluitend project worden bij twee verschillende leeftijdsgroepen van de participerende school uitgevoerd. Dit is meteen ook de stage bij dit OPO.

Verplicht aan te kopen via de webshop:

  • Crul, K. (2016) Zeppelin, didactiek voor muzische vorming. Peckmans. 

Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo

Evaluatieactiviteiten

Kunsteducatief project  (B-VIVN-B80731)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Mondelinge presentatie van het project met inbegrip van kritische reflectie. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

herwerken van mondelinge presentatie.