De superdiverse school: praktijkverkenning (B-VIVN-B3JW05)

9 studiepuntenNederlands54 urenTweede semesterTweede semester
Van de Kerckhove Ann (coördinator) |  Debo Ann |  Van Parys Bieke |  Van de Kerckhove Ann |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

  • De student kan het eigen referentiekader uitbreiden, zicht krijgen op diversiteit.
  • De student slaagt erin om in dialoog met medestudenten kritisch te reflecteren over de eigen taakopvatting (diversresponsitief-sensitieve leraar), eigen (cultureel) referentiekader, eigen begeleidingsstijl en/of visie over diversiteit. De student kan dit zowel vanuit theoretische kaders als vanuit de eigen stage-ervaringen.
  • De student kan de eigenheid en diversiteit van de leerlingen (h)erkennen en benoemen.
  • De student kan de belangrijkste thema's binnen de invalshoeken polarisatie, identiteit en sociale rechtvaardigheid benoemen en toepassen op eigen praktijkervaringen.
  • De student kan een positief leerklimaat creëren om met leerlingen in gesprek te gaan over gevoelige thema’s.
  • De student kan de klaspraktijk afstemmen op de specifieke situatie van de leerlingen met oog voor (sociale rechtvaardigheid) diversiteit vanuit de verschillende invalshoeken.
  • De student kan op een inclusieve, narratieve manier een gepaste didactiek vinden om met de diverse context om te springen.  

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. De superdiverse school: praktijkverkenning (B-VIVN-B5JW05)

9 studiepuntenNederlands54 urenTweede semesterTweede semester
Debo Ann |  Van Parys Bieke |  Van de Kerckhove Ann |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

We verkennen de (super)diversiteit in de samenleving en gaan we op zoek hoe we alle stemmen kunnen erkennen binnen een zo inclusief mogelijke school. Doorheen een mix aan lessen, gastsprekers, intervisiegesprekken en stage-ervaringen ga je op zoek naar je eigen referentiekader, werk je aan je diversiteitsresponsieve houding en onderzoek je welke factoren bijdragen aan het realiseren van gelijke onderwijskansen.

Binnen het OPO ‘praktijkverkenning’ vertalen we de inzichten vanuit de inleiding naar de praktijk. We vertrekken van concrete casussen en formuleren leervragen waarmee we aan de slag gaan binnen en buiten de campus. We combineren intervisies, lessen, literatuuronderzoek, gastsprekers en stage-ervaringen om de leervragen te beantwoorden en onze diversiteitsresponsieve houding verder te ontwikkelen. 

De gebruikte leermaterialen worden via Toledo beschikbaar gesteld.

Evaluatieactiviteiten

De superdiverse school: praktijkverkenning (B-VIVN-B80727)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% presentatie

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.