De superdiverse school: praktijkverkenning (B-VIVN-B3JW05)
Doelstellingen
- De student kan het eigen referentiekader uitbreiden, zicht krijgen op diversiteit.
- De student slaagt erin om in dialoog met medestudenten kritisch te reflecteren over de eigen taakopvatting (diversresponsitief-sensitieve leraar), eigen (cultureel) referentiekader, eigen begeleidingsstijl en/of visie over diversiteit. De student kan dit zowel vanuit theoretische kaders als vanuit de eigen stage-ervaringen.
- De student kan de eigenheid en diversiteit van de leerlingen (h)erkennen en benoemen.
- De student kan de belangrijkste thema's binnen de invalshoeken polarisatie, identiteit en sociale rechtvaardigheid benoemen en toepassen op eigen praktijkervaringen.
- De student kan een positief leerklimaat creëren om met leerlingen in gesprek te gaan over gevoelige thema’s.
- De student kan de klaspraktijk afstemmen op de specifieke situatie van de leerlingen met oog voor (sociale rechtvaardigheid) diversiteit vanuit de verschillende invalshoeken.
- De student kan op een inclusieve, narratieve manier een gepaste didactiek vinden om met de diverse context om te springen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Traject met een keuzemodule) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (Traject met een keuzemodule) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
- Flextraject: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. De superdiverse school: praktijkverkenning (B-VIVN-B5JW05)
Inhoud
We verkennen de (super)diversiteit in de samenleving en gaan we op zoek hoe we alle stemmen kunnen erkennen binnen een zo inclusief mogelijke school. Doorheen een mix aan lessen, gastsprekers, intervisiegesprekken en stage-ervaringen ga je op zoek naar je eigen referentiekader, werk je aan je diversiteitsresponsieve houding en onderzoek je welke factoren bijdragen aan het realiseren van gelijke onderwijskansen.
Binnen het OPO ‘praktijkverkenning’ vertalen we de inzichten vanuit de inleiding naar de praktijk. We vertrekken van concrete casussen en formuleren leervragen waarmee we aan de slag gaan binnen en buiten de campus. We combineren intervisies, lessen, literatuuronderzoek, gastsprekers en stage-ervaringen om de leervragen te beantwoorden en onze diversiteitsresponsieve houding verder te ontwikkelen.
Studiemateriaal
De gebruikte leermaterialen worden via Toledo beschikbaar gesteld.
Evaluatieactiviteiten
De superdiverse school: praktijkverkenning (B-VIVN-B80727)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% presentatie
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.