Inleiding op 'de superdiverse school' (B-VIVN-B3JW04)

3 studiepuntenNederlands18 urenTweede semesterTweede semester
Van de Kerckhove Ann (coördinator) |  Debo Ann |  Van Parys Bieke |  Van de Kerckhove Ann |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

  • De student kan het eigen referentiekader uitbreiden en zicht krijgen op diversiteit.
  • De student slaagt erin om in dialoog met medestudenten kritisch te reflecteren over de eigen taakopvatting (diversresponsitief-sensitieve leraarschap), het eigen (cultureel) referentiekader, de eigen begeleidingsstijl en/of de visie op diversiteit en meerstemmigheid. De student kan dit zowel vanuit theoretische kaders als vanuit de eigen (stage-)ervaringen.
  • De student kan de belangrijkste thema's binnen de invalshoeken polarisatie, identiteit en sociale rechtvaardigheid benoemen.
  • De student kan de eigenheid en diversiteit van leerlingen (h)erkennen en benoemen.
  • De student kan een positief leerklimaat creëren om met leerlingen in gesprek te gaan over gevoelige thema’s.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Inleiding op 'de superdiverse school' (B-VIVN-B5JW04)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht18 urenTweede semesterTweede semester
Debo Ann |  Van Parys Bieke |  Van de Kerckhove Ann |  N.
VIVES N POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

We verkennen de (super)diversiteit in de samenleving en gaan we op zoek hoe we alle stemmen kunnen erkennen binnen een zo inclusief mogelijke school. Doorheen een mix aan lessen, gastsprekers, intervisiegesprekken en stage-ervaringen ga je op zoek naar je eigen referentiekader, werk je aan je diversiteitsresponsieve houding en onderzoek je welke factoren bijdragen aan het realiseren van gelijke onderwijskansen.

Binnen het OPO ‘inleiding’ starten we met een (theoretische) verkenning van de thema’s sociale rechtvaardigheid, gelijke onderwijskansen, identiteit en polarisatie om de basisbegrippen goed te begrijpen en zicht te krijgen op ons eigen referentiekader. 

De gebruikte leermaterialen worden via Toledo beschikbaar gesteld.

Evaluatieactiviteiten

Inleiding op 'de superdiverse school' (B-VIVN-B80726)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% individuele presentatie

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.