Inleiding op 'de superdiverse school' (B-VIVN-B3JW04)
Doelstellingen
- De student kan het eigen referentiekader uitbreiden en zicht krijgen op diversiteit.
- De student slaagt erin om in dialoog met medestudenten kritisch te reflecteren over de eigen taakopvatting (diversresponsitief-sensitieve leraarschap), het eigen (cultureel) referentiekader, de eigen begeleidingsstijl en/of de visie op diversiteit en meerstemmigheid. De student kan dit zowel vanuit theoretische kaders als vanuit de eigen (stage-)ervaringen.
- De student kan de belangrijkste thema's binnen de invalshoeken polarisatie, identiteit en sociale rechtvaardigheid benoemen.
- De student kan de eigenheid en diversiteit van leerlingen (h)erkennen en benoemen.
- De student kan een positief leerklimaat creëren om met leerlingen in gesprek te gaan over gevoelige thema’s.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs (Brugge) (Traject met een keuzemodule) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Brugge) (Traject met een keuzemodule) 180 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
- Educatief graduaat SO via Flex-traject (Brugge) 90 sp.
- Educatief graduaat SO via LIO-traject (Brugge) 90 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs Flex-traject (Brugge) 60 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs LIO-traject (Brugge) 60 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs dagonderwijs (Brugge) 60 sp.
- Flextraject: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Brugge) 180 sp.
- Educatief graduaat SO via Combitraject (Brugge) (niet voor nieuwe studenten) 90 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs voor bachelors in de kunsten 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Inleiding op 'de superdiverse school' (B-VIVN-B5JW04)
Inhoud
We verkennen de (super)diversiteit in de samenleving en gaan we op zoek hoe we alle stemmen kunnen erkennen binnen een zo inclusief mogelijke school. Doorheen een mix aan lessen, gastsprekers, intervisiegesprekken en stage-ervaringen ga je op zoek naar je eigen referentiekader, werk je aan je diversiteitsresponsieve houding en onderzoek je welke factoren bijdragen aan het realiseren van gelijke onderwijskansen.
Binnen het OPO ‘inleiding’ starten we met een (theoretische) verkenning van de thema’s sociale rechtvaardigheid, gelijke onderwijskansen, identiteit en polarisatie om de basisbegrippen goed te begrijpen en zicht te krijgen op ons eigen referentiekader.
Studiemateriaal
De gebruikte leermaterialen worden via Toledo beschikbaar gesteld.
Evaluatieactiviteiten
Inleiding op 'de superdiverse school' (B-VIVN-B80726)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% individuele presentatie
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.