Goed onderwijs (B-VIVN-B3X316)

5 studiepuntenNederlands20 urenBeide semestersBeide semesters
Vermeulen Jana (coördinator) |  Vermeulen Jana |  N.
VIVES N POC OND BanaBa en Postgraduaten

De opleiding BNBZRL draagt bij tot het verwerven en versterken van een aantal competenties die vastgelegd in formele domeinspecifieke leerresultaten (NVAO - juni 2020). In dit opleidingsonderdeel wordt vooral ingezet op de volgende elementen daaruit:

3. De bachelor handelt planmatig om een krachtige onderwijsleeromgeving op maat te realiseren afgestemd op (complexe) specifieke onderwijsbehoeften van een leerling.

5. De bachelor heeft een onderzoekende houding in het domein van onderwijs- begeleidings- en ondersteuningsnoden en toont een actieve betrokkenheid op maatschappelijke thema’s met focus op diversiteit en inclusie.

6. De bachelor ontwikkelt en versterkt vanuit een kritisch-reflectieve houding en op een wetenschappelijk onderbouwde wijze voortdurend het eigen professioneel handelen met als doel kwaliteitsvol, innoverend en inclusief onderwijs.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Goed onderwijs (B-VIVN-B5X316)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum20 urenBeide semestersBeide semesters
Vermeulen Jana |  N.
VIVES N POC OND BanaBa en Postgraduaten

Dit opleidingsonderdeel verdiept de uitgangspunten van een globale en geïntegreerde didactische aanpak van het onderwijs, waavoor in de initiële lerarenopleiding de basis werd gelegd, en scherpt basisinzichten verder aan. Dat gebeurt aan de hand van het uitvoeren van een praktijkonderzoek met focus op de fasen oriënteren, richten en plannen. Op basis van een aangereikt kader bestudeert de student relevante en op onderzoek gebaseerde bronnen, onderneemt doelgerichte acties, werkt constructief samen en komt zo tot een kwaliteitsvol continuüm van zorg.

Verplicht

Van der Donk, C., & Van Lanen, B. (2014). Praktijkonderzoek in de school. Coutinho.

Surma T., Vanhoyweghen K., Sluijsmans D., Camp G., Muijs D., Kirschner P.A. (2022) Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Ten Brink. 

Aanvullend en verdiepend leermateriaal zal ook ter beschikking worden gesteld via TOLEDO.

Afstandsonderwijs

Evaluatieactiviteiten

Goed onderwijs (B-VIVN-B80288)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans 

100% opdracht 

De eindevaluatie omvat de bundeling van een paper met het verslag van het praktijkonderzoek. De delen van de paper worden opgebouwd doorheen de sessies. De paper wordt toegelicht tijdens de presentatie.

Opgelet: indien er doorheen het onderzoeksproces minder dan 1 keer kritische vrienden werden geraadpleegd (begeleider, collega's etc) kan de student niet slagen voor dit opleidingsonderdeel.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans

100% herwerken van de opdracht

Opgelet: aangezien de opdracht praktijkgerelateerd is, is het niet mogelijk om de 1e examenkans op te nemen in tweede zittijd omdat de link met de praktijk zo niet gegarandeerd kan worden wegens zomervakantie (het werkveld is dan niet of minder beschikbaar).

Opgelet: indien er doorheen het onderzoeksproces minder dan 1 keer kritische vrienden werden geraadpleegd (begeleider, collega's etc) kan de student niet slagen voor dit opleidingsonderdeel.