Scharniermomenten en keuzeprocessen (B-VIVN-B3X315)

Doelstellingen
De opleiding BNBZRL draagt bij tot het verwerven en versterken van een aantal competenties die vastgelegd zijn in formele domeinspecifieke leerresultaten (NVAO - juni 2020). In dit opleidingsonderdeel wordt vooral ingezet op de volgende leerresultaten daaruit:
DLR1 De bachelor werkt vanuit een groeiperspectief verbindend samen met kinderen en jongeren met specifieke (onderwijs)behoeften, hun gezinnen en netwerken, met als doel hun leren, welbevinden en participatie te bevorderen.
DLR5 De bachelor heeft een onderzoekende houding in het domein van onderwijs- begeleidings- en ondersteuningsnoden en toont een actieve betrokkenheid op maatschappelijke thema’s met focus op diversiteit en inclusie.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het onderwijs via afstandsonderwijs: Zorgverbreding en remediërend leren (Keuzetraject secundair onderwijs) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Scharniermomenten en keuzeprocessen (B-VIVN-B5X315)




Inhoud
Het opleidingsonderdeel bouwt verder op eerder verworven basisinzichten uit de adolescentiepsychologie en de andere, reeds gevolgde, opleidingsonderdelen (in het bijzonder Goed onderwijs) van deze opleiding. Op die basis verdiepen we de kennis en het begrip van de uitdagingen waarvoor jongeren geplaatst staan in de adolescentietijd in het algemeen en binnen de schoolcontext in het bijzonder. Persoonlijke groei, iemand willen worden, leren beseffen dat keuzen wegen openen maar ook afsluiten, interesse ontwikkelen, leren te gaan voor een doel, een doel leren vinden in het leven... het zijn stuk voor stuk uitdagingen die in de school samenvloeien. Dat maakt de school tot een bruisend laboratorium van - ook persoonlijke - toekomstverkenning, maar zet ook de leermotivatie vaak erg onder druk of beschadigt ze zelfs. Er worden niet enkel verdere theoretische kaders aangereikt om al deze uitdagingen te kaderen en te begrijpen. Alle onderwijservaring die bij de studenten aanwezig is wordt ook ingezet om te zoeken naar toepassingsmogelijkheden van theoretische inzichten in de dagelijkse klas- en schoolpraktijk en de omgang met leerlingen op de drempel van zelfverantwoordelijkheid.
Studiemateriaal
Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,…) op Toledo
Verplicht aan te kopen via de webshop:
Fauquant, Amélie (2024) . Scharniermomenten en keuzeprocessen. Vives campus Brugge - niet-gepubliceerd.
Aanbevolen
Vanhoof, J., Van de Broek, M., Penninckx, M., Donche, V., & Van Petegem, P. (2012). Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren. Principes die motiveren, inspireren én werken (Praktijkgerichte literatuurstudies onderwijsonderzoek). Leuven-Den Haag: Acco. (978-90-334-8805-4).
Crone, E. (2018). Het puberende brein. Over de ontwikkeling van de hersenen in een unieke periode va de adolescentie. Amsterdam: Prometheus. (978-90-446-37731).
Jolles, J. (2017). Het tienerbrein. Over de adolescent tussen biologie en omgeving. Amsterdam: Amsterdam University Press. (978-94-629-8398-4).
van Aalderen, S. (2019). Naar een groeigerichte leermentaliteit. Mindset in het voortgeet onderwijs. #HOEDAN? Rotterdam: Bazalt. (978-94-611-8272-2).
Toelichting werkvorm
Afstandsonderwijs
Via een wekelijkse studieopdracht kunnen de studenten telkens het deeltje leerstof zelfstandig verwerken. Na elke leesopdracht komt er een kritische vraag op het discussieforum, hier moet iedereen min. 1 keer op reageren.
Blok 1: lezen deel 1
- Elke student formuleert één kritische vraag op het discussieforum, elke student reageert of antwoordt op deze vraag. Er MOET dus interactie zijn, docent voert uiteraard ook mee discussie
Blok 2: lezen deel 2
- Elke student formuleert één kritische vraag op het discussieforum, elke student reageert of antwoordt op deze vraag. Er MOET dus interactie zijn, docent voert uiteraard ook mee discussie
ONLINE conferentie: (zou ook fysiek kunnen)
Elke student formuleert één onderzoeksvraag waarop het antwoord in deel 1 en deel 2 te vinden is. Ze bereiden deze onderzoeksvraag grondig voor en zoeken er zelf het antwoord op. Ze staven en bewijzen dit met bronnen. Als de anderen de leerstof goed gelezen hebben dan kunnen ze zelf ook antwoorden op die vraag. Tijdens de conferentie is het de bedoeling dat de student dit begeleidt en coach maar niet het antwoord verklapt. Hij moet dus de groep stimuleren en kritisch na te denken. Er moet wel een algemene slide zijn op het einde met het antwoord.
Tijdens deze conferentie worden de studenten beoordeeld via een rubic. (inhoud onderzoeksvraag, aanbrengen, kritisch meedenken bij de andere vragen) = 40%
Blok 3: lezen deel 3
- Fysieke bijeenkomst als vorm van intervisie, hoe passen we theorie nu toe in de praktijk + praktisch moment om vragen te stellen ifv kennistoets. (VERPLICHTE aanwezigheid)
2 verplichte contactmomenten: conferentie (online of fysiek) en intervisie
Evaluatieactiviteiten
Scharniermomenten en keuzeprocessen (B-VIVN-B80287)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans
100% opdracht
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans
100% herwerken opdrachr