Kleuters en zorgverbreding (B-VIVN-B3X040)

3 studiepuntenNederlands12 urenBeide semestersBeide semesters
Vermeulen Jana (coördinator) |  Lootens Lieve |  Vermeulen Jana |  N.
VIVES N POC OND BanaBa en Postgraduaten

COMPETENTIES/ DLR's

Kleuters en zorg

1.  De bachelor werkt vanuit een groeiperspectief verbindend samen met kinderen en jongeren met specifieke (onderwijs)behoeften, hun gezinnen en netwerken, met als doel hun leren, welbevinden en participatie te bevorderen.

3.  De bachelor handelt planmatig om een krachtige onderwijsleeromgeving op maat te realiseren afgestemd op (complexe) specifieke onderwijsbehoeften van een leerling.

6.  De bachelor ontwikkelt en versterkt vanuit een kritisch-reflectieve houding en op een wetenschappelijk onderbouwde wijze voortdurend het eigen professioneel handelen met als doel kwaliteitsvol, innoverend en inclusief onderwijs.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. kleuters en zorgverbreding (B-VIVN-B5X040)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht12 urenBeide semestersBeide semesters
Lootens Lieve |  Vermeulen Jana |  N.
VIVES N POC OND BanaBa en Postgraduaten

Kleuters en zorgverbreding

Visie, organisatie en aanpak van zorg bij kleuters.

Inhoud wordt mee bepaald door de studenten d.m.v. een keuze voor een specifieke onderzoeksvraag (vanuit inspiratiesessies, noden in het werkveld en onder begeleiding) .

VERPLICHT

Losbladig lesmateriaal en aanbevolen bronnen in functie van de onderzoeksopdracht.

AANBEVOLEN

/

Studenten kiezen vanuit inspiratiesessies, noden in het werkveld en onder begeleiding een eigen mini onderzoek.

Ze werken deze zelfstandig uit tijdens en buiten de lesmomenten. De docent treedt op als coach en stimuleert de studenten om hun leerproces in handen te nemen.

De lesmomenten zijn deels inspiratiesessies en deels werkmomenten.

We werken vanuit het principe  'High Impact Learning that Lasts', waarbij aan studenten meer eigenaarschap wordt gegeven over hun eigen leerproces.

 

Evaluatieactiviteiten

kleuters en zorgverbreding (B-VIVN-B72610)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans

  • 100 % opdracht

Studenten kiezen zelf hun evalutievorm en -criteria en stellen deze voor aan de docent. Na feedback en goedkeuring wordt de eigen keuze van studenten vastgelegd als evaluatievorm. Finale doel is om de geformuleerde doelen en competenties te bereiken.

Tweede examenkans

  • 100% herwerken opdracht

BIJZONDERE BEPALINGEN

Praktijkervaring

De praktijkervaring van een student wordt beschouwd als basisgegeven in de volledige opleiding. Door middel van de praktijkervaring worden alle competenties uit de opleiding geïntegreerd en afgetoetst in een reële werksituatie. Er wordt verwacht dat de aangeboden kennis, de verworven inzichten en de nieuwe input aanleiding geven tot uitproberen en bijsturen van het handelen in de eigen werkcontext. In de praktijkgerichte opdracht wordt er verwacht dat de studenten refereren naar eigen concrete praktijkervaringen. Deze sterke praktijkcomponent in de opleiding, vereist dus dat cursisten in hun school voldoende ervaring kunnen opdoen zodat ze de geleerde concepten kunnen toepassen. Voor wie op een school werkt, geldt deze tewerkstelling als praktijkervaring. Wie niet in een school werkt, moet – als onderdeel van de opleiding - praktijkervaring opdoen in een zorgfunctie gedurende minimum één volledige dag per gevolgd studiepunt.

Aanwezigheid in de les is meerwaarde omwille van het coachen en de uitwisselingsmomenten.

 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Op basis van de feedback, herwerkt de student zijn onderzoek en afdruk van dit onderzoek.